.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

mandag 22. august 2011

Hagen tar endelig litt form :)


Nå....


Som fersk hageeier for nesten 3 år siden, ble de første sesongene brukt til å rydde hagen. Vi overtok på vinteren, og det var desverre ingen romantisk hage som dukket frem under snøen da våren kom. Forvokste seljer og malplasserte busker ble fjernet, den vakre heggen som sto her også desverre. Et  nydelig gammelt tre som desverre var sykt.Det eneste som fikk stå igjen var et prydepletre og en søyleosp. Et ganske blankt lerret med andre ord :)



Før....

Har desverre ingen bilder som viser hvordan det så ut helt til å begynne med, men her har vi i alle fall nettopp felt ei svær selje. Den gikk langt over taket på naboens verkstedbygg, og skjermet dessuten for sola til de. 



Et gjerde som rammet inn hagen ville vi gjerne ha, men før det kunne settes opp måtte vi jo vite hvor tomtegrensa gikk.

TIPS: Det koster ingenting å få oppmålingkontoret  til å måle opp tomten din og sette ned trepinner som markerer hvor grensene  går. Om du derimot vil ha grensemerker i metall,  må du betale et gebyr.




2 av mine hjelpsomme småbrødre, tvillingene Jonas og Simon :)

I hjørnet av hagen vår der vi fjernet selja, mistet vi jo skjermingen som treet gav, så planen var å plante syriner der i stedenfor. Velduftende syriner MÅ man ha om man har et gammelt hus, ikke sant? 

 Mamma og pappa hadde heldigvis to 30 år gamle syriner som de gjerne ville bli kvitt!




Prøv å fjerne syriner noen gang?

 Fnis...noen "litt" saftige nordnorske gloser, 4 snille brødre, en tålmodig samboer,  en pappa med 4-hjuls dreven bil, en stålvire på 5 meter, spader, tilhenger og rå muskelkraft, er "alt" som skal til. Lett som en plett ;)
Big smile.png



TIPS TIL FLYTTING AV SYRINER
Grav en vollgrav et stykke fra stammen, ihvertfall 40 cm dyp - helst litt dypere, og legg nedi en stålvire. Fest til bilen og dra forsiktig. Viren kutter over røttene, og vips er treet løst ;)

 Man kan selvsagt grave seg ned til Kina for å få med alle røttene, men hvem har tid (og rygg) til noe sånt ;)


Selv om vi fjernet mye jord fra røttene, så veide treene MASSE!  5 stykker måtte til for å løfte trærne opp på tilhengeren. Ble forresten 2 turer. Ikke sjans om å få på begge samtidig, selv om vi har ganske stor henger.



Vel hjemme var det bare å hive seg i gravinga.
Vannet plantehullene MASSE  før vi plasserte trærne oppi, og selv om det regnet og regnet i flere dager mens vi holdt på med dette, så vannet vi trærne ihverfall 15 minutter daglig de første ukene. Litt "furtting" på de den første mnd, men det ser ut som om de klarer seg fint nå :)



Første treet på plass!
Se som det skjermer allerede :)



Hagebenk fra plantasjen ble innkjøpt og plassert under syrinene.
Sittende på benken her har man full oversikt over hagen :)

Hihi, legg merke til gjerdet i bakgrunnen. Er løse plankeseksjoner som står hulter til bulter og venter på montering ;)


Men.... ikke helt ferdig her i hjørnet av hagen enda ;)

De som har fulgt bloggen en stund, vet om min kjærlighet til mor og fars hus (anno 1850)i bodø...det som ligger ute til salgs nå. Disse skiferhellene har en gang ligget på taket til det huset!


Husker dere dette bildet?



Tadaaaa :))))

Har tenkt å lage en liten halvmåneformet steinmur i bak-kanten av "platten" her også, men det får bli til neste år.



Hagen begynner i alle fall endelig å ta form  :)

Gjerdet er kommet opp....gjort det helt alene! Superenkelt med jordspyd og ferdig gjerdeseksjoner fra Byggmakker. Sikkert en del som grøsser over gjerdet og ikke synes det er så pent, men tomta er ganske kuppert og derfor er  gjerdet montert slikt. Dessuten  ville jeg ha opp et gjerde NÅ, og ikke om 100 år når vi kanskje får råd til gjerdet som jeg egentlig har lyst på ;)



Drømmen er et sveitser- innspirert, litt  høyere gjerde, plassert på en mur av granittblokker....drømme drømme :)



Utsikt fra hagebenken mot plantekroken min bak garasjen :)



Ps. Beklager den dårlige bildekvaliteten. Har skjedd noe med kameraet for en stund siden, og et nytt ordentlig kamera er høyt på ønskelista.....samt et fotokurs, fnis ;)

Kan jo være en fordel å vite hvordan det skal brukes ;)



Så klart må man ha deilig duftende roser å lukte på når man sitter å koser seg på benken, så da var det bare å ta spaden fatt igjen ;)

Her har jeg plantet "Stormarikåpe" som vil fylle ut beddet mer når de vokser til. Den er også nydelig å bruke i buketter! Buskrosen "Louise Odier", blir ca 1,5 m høy, og dufter helt herlig!



Kanskje vanskelig å se på bildet her, men langs gjerdet (2,5 meter fra det) har jeg plantet 2 forskjellige sorter syriner. Disse blir ca 2-3 meter høye, og jeg har plantet de med bare 1 meters mellomrom. 

Planen er at trærne skal forme en velduftende syrinhekk  mot nabotomten, skjerme og gjøre hagen litt lunere og koseligere :)



Holder på med en matnytting del av hagen også, og har plantet både epletrær og plommetre, men det får dere se siden :)

TIPS: Hos Plantasjen får du nå hele 50% avslag på alle busker og trær!


På den grå betongklossen midt i beddet, skal vi ha en hvit storgatelykt. Tror det blir kjempefint!

I mellom de to store syrinene har jeg plantet 2 duftsjærsminer - Philadelphus coronarius- som på sikt vil tette "hullet" mellom syrinene. Disse blomstrer etter at syrinene er avblomstret. Etterpå tar rosene seg av den gode duften i hagen. Sånn etter planen i alle fall ;)

Håper det blir som en liten hule dette når buskene får vokst seg til!



Vannperle i Stormarikåpeblad :)




Ønsker dere alle en riktig fin dag!
Koselig at dere tittet innom :)

Stor klem fra Lise

29 kommentarer:

lineslilleplass sa...

Blitt fint i hagen din, likte godt plantekroken.
Ha en flott uke i nord :-)
Klem i fra Line.

Anonym sa...

Wow,så lekkert da. Ja syrintrær hører
med,det samme gjør roser,i gamle hager.
Så utrolig smart og fint med skiferen
du har lagt under benken,alldeles nydelig. :))
Ha en flott uke.
Klem.

Trinity sa...

Oj, så flott du får det til. Jeg måtte le litt av de saftige nordnorske glosene når dere skulle grave opp syrinene. Jeg holdt meg til trønderske gloser da jeg gravde opp en syrinbusk ute av kontroll i våres. Og vi brukte samme metode som dere - wire og vinsj - ble løsningen. Jeg kjente utover våren at jeg savnet lukten av syrin, men som deg har jeg tenkt å plante roser. Duft sjasmin var et veldig godt tips, skal nesten se litt nærmere på det.
Håper du har en like strålende høstdag som jeg har.
Trine

blackenpot sa...

Bare ett ord, helt nydelig, ønsket jeg hadde sånne talenter!

Ha en fin fin hagedag. Klem fra meg

hill`s interiørblogg sa...

Hei på deg Lise...
For en fantastisk flott hage du har fått... Ja det tar tid å opparbeide seg en flott hage... ikke sånn som blir gjort over natten. Flott har det blitt hos deg.
Ha en fin dag.
Klem fra Hill-Iren

Merethe sa...

SÅ fint du har gjort det. Det hjørnet ble helt toppers. Flott sirkel du har laget med skifersteinene. Og så hvit hagebenk. Det er romantisk det. :) Klem Merethe

Janne sa...

Hei Lise!
Her var det MYE inspirasjon og ikke minst nydelige bilder!
Stakittgjerdet var nyyydelig! og smart idè med skiferen..
Mye slit dette, men er jo litt gøy da:)) Godt du har gode hjelpere..
Det var en bra idè med det derre oppmålingskontoret..håper det er gratis her i sør også:) har ikke tenkt på det.. Vi har en nabo som har bygd en bod en halv meter over på vår side og lagt flotte murstein i samme leia...så tror jeg vil få ut dette vesenet og
få opp en pinne eller to:))
Jeg begynte i fjor fra starten med å lage hage, så trenger jo all VÅR plass vett du:))
Ønsker deg en flott kveld!
Klemmer fra Janne

MissMette sa...

Hei Lise :)
Så flink du er ღ hagen din har blitt
kjempefin... Supersøt benk og hjørne
du har laget deg her, og så klart må
man ha syriner - dufter bare så godt
Og slike gjerder er kjempeflotte,
ønsker meg slike som du drømmer om,
men det er noe med prisen og et ønske
om å få det i orden og ikke langt opp
og frem, superkoselig ble det i alle
fall... Tusen takk for titten, og så
ønsker jeg deg en fortsatt fin dag i
Mo i Rana ღ Stor klem fra Mette

Underberget sa...

Her har dere mange arbeidstimer bak dere! For et prosjekt med syrinene, men så absolutt verd arbeidet! Syrinhekken tar det nok lenger tid før den vokser seg til, min ble plantet i fjor og har ikke strekt seg nevneverdig. Likte veldig godt den runde plattingen med skifertaksteinene!!

(eddas) sa...

Dette ser bare helt herlig ut...en deilig have du har,og finere og finere blir den...Heldig du...
ha en kos kveld på benken der...
klemklem på deg

Breivik Samfunnshus sa...

Så utrolig fint hjørne i hagen !!! lekkert!!! så fint med de steinene du har brukt under benken !! likte alt kjempegodt !!

Hilsen Maren.

Lindas Lille Leilighet sa...

Så flott du har fått det!:D Elsker ogås å nyte fine hager..enn har desverre ikke en fin hage selv:P Har bodd her i to år, og første sesong gikk med å rydde hele hagen samt tre meter med hekk som bare hadde fått vokse fritt..grøss;S
I år var det maling som sto på agendaen:P Til neste år kanskje? :) Kos deg med den søte lille kroken din ved syrinene..Kjempestilig med steinene:)

KlemKlem

Hannes hage sa...

Wow, dette blir lekkert!

Dreamgirl sa...

Lekkert :) Dere er ikke akkurat arbeidsledige

vår lille verden sa...

Hei Lise:)Så utrolig fin blogg du har!Tusen takk for koselig kommentar og at du vil følge min blogg også..klem kathrin

HegeT sa...

Så kjempekoselig det blir i hagen din...
Blir nok en superkoseig krok å slappe av i med en god bok og en kopp med no`godt i, etterhvert.
Og klart de nye kloggene dine måtte få egent skoskap...skulle nesten bare mangle...;-)

klem HegeT

Just a Little Vintage sa...

Så flinke dere har vært=)!!! Dette ser så flott og koselig ut=)!! Gleder meg til å følge hagen din videre;)! Nydelige og stemningsfulle bilder fra hagen deres=)!

Ha en fin uke!
Klemmer!

Caroline sa...

Så flott dere har fått det!Å ja,veien er lang når en ønsker seg en drømmehage,men utrolig hvor glad man blir når resultatene blir så bra:)
Dere var veldig heldige som fikk de store syrintrærne av foreldrene dine,det er liksom en ekstra sjarm over de når du vet hvor gamle de er og hvor de kommer fra:)
Så fin den sirkelen med skiferhellene ble,jeg var spent på hva dere skulle med den sirkelen;)
Jeg kjøpte og rosen louise Odier i sommer,den har gitt meg mange fine buketter allerede.
Stormarikåpe har jeg hatt i noen år,å de dekker utrolig mye etterhvert,flott plante!
Så fin den benken du hadde der,jeg må få tak i en liknende,mangler en sitteplass på plattingen uti hagen vår;)
Kjempeflott innlegg,med gode tips!
Klem Caroline

mamma i nord sa...

Dette kommer til å bli så bra.

Blir spennende å følge syrinene dine i fremtiden.
Regner med det blir nydelig med en lykt med benken nå når kveldene blir tidligere mørke.

Klem

Frøken Anker sa...

WAUW...sikke en forandring. Det er en rigtig flot idé med sten under bænken. Den idé må jeg vise min mand :-)
Syrener er en af mine yndlingsbuske. De er så smukke og velduftende.

Hav en dejlig aften

hill`s interiørblogg sa...

Hei...
Ideen til postkassa har jeg hentet fra DAISYS HOME... Tenkte ikke på at jeg skulle navngitt bloggeren. Men takk for tipset og tar det med meg til neste gang noen legger ut gode ideer.
Godt man lærer så lenge man lever ;O)
Ha en super uke.
Klem

hill`s interiørblogg sa...

Ja du skal bare bruke mine bilder.
Kjempehyggelig ;O)
Klem

Magdalena sa...

herlighet så flinke dere har vært! KJEMPEFLOTT HAR DET BLITT!! kose dge i hagen i helgen da1 har forresten make benk, vi kjøpte den sorte..
vurderer å ha den inne i gangen til høsten. klem,magny

Daisys home sa...

Wow...har ikke ord for hvor flott du har fått det til. Utrolig lekkert med de steinene som er lagt... og flink som har satt opp gjerde :)
Så morro å se at du har linket til meg inne på Fb siden din...skal ta en tur inn å se. Har jo fb selv også,men ikke for bloggen min.
Ha ei strålende helg
klem

Anette Willemine sa...

Du verden, så flott det har blitt! Skal si dere har stått på.

Ønsker deg en fin helg!

Klem,
AW

Ann sa...

Åh himmel!!!, -nydelig, nydelig, nydelig! :))) Det ER så gøy å se på at en tom litt kjedelig, vanlig, hage forvandles til en skikkelig perle i landskapet!! Dere gjør en skikkelig bra jobb!!! Kjenner jeg ble SÅÅ inspirert nå at jeg fikk lyst til bare å sprette opp av sofaen og gå ut å ta noen skikkelig skippertak i vår "noe" forsømte hage, flytte trær m.m., men sitter her helt forkrøplet av menssmerter i sofaen og gomler smertestillende og potetgull og venter på at det skal gi seg noe, så det må nok pent vente til i morgen, hi, hi! ;)) All ære, guri så flott det ble med de skifersteinene lagt i sirkel! Nå kom jeg plutselig på at jeg må begynne å lete etter fine utelys! Vi har noen store utelykter på portstolpene, husveggen og andre steder, som jeg er veldig fornøyd med, men må finne noen nettere som skal stå på innsiden av leveggene og lyse opp snøen i vinter! ;)

Takk for flott uteromsinspirasjon, og ha en fortsatt fin helg! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Linecas have sa...

Kjempe flott og informativ innlegg, med mange gode tips. Linker sikkert til innlegget ditt i hage artikkel serien min etterhver. Her var det tips som mange kan ha god nytte av.:)

Daisys home sa...

Hadde vel vært greit om linken til bloggen min hadde fungert etter som du har lagt den ut...for det gjør den ikke..
Hm..hmm undret litt over at bildet av hennes " kreative " Postkasse var lagt ut, etter som den så og si var identisk lik den jeg hadde laget...både i farger og fremgangsmåte...
Ble litt pussig ...

Fossestua sa...

Hei Sissel/Daisys Home :)
Velger å legge igjen svaret mitt til deg her inne hos meg også, så andre også kan se det.
Beklager så mye at linken ikke fungerte. Ser nå at det manglet en "e" i linken til deg som jeg la ut på facebooksiden til bloggen min. Følte en liten snert i kommentaren fra deg her, og den føltes rett og slett urettferdig. Æres den som æres bør har jeg alltid gjort, både her inne i blogglandia og ellers, og det har jeg også gjort med dere begge i dette tilfellet. Jeg både nevnte og linket til dere begge: ide-opphav (deg) og hun jeg lånte bildet til (med samtykke. Ordet "kreativ" brukte jeg som beskrivende ord om hun som hadde laget den, ikke postkassen som du skriver, selv om den også selvsagt går under samme kategori ;). Postkassen hun hadde laget, var som jeg også skrev, basert på din ide.Selv om hennes postkasse var basert på din ide, så hadde hun gjort en del mere med sin - bla på lokket, og med å tegne husnummert nederst, og jeg syntes den var kjempefin! Er ikke hele vitsen med bloggingen å la andre ta del i sin kreativitet og skaperglede? Om andre blir inspirert av det man lager eller gjør så er jo det kjempeflott! Følte jeg gjorde så så rett jeg kunne med å nevne, og linke til begge bloggene. Beklager hvis dette føltes feil ut for deg.
Mvh Lise

Link within

Related Posts with Thumbnails