.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

mandag 14. mars 2011

Tips! "Titteskap" til rariteter og minner/ Del 1


Små skatter som rommer kjære minner fortjener en plass fremme i lyset, istedenfor å bli gjemt bort i skuffer og skap.


Bruk de i små stilleben rundt om i huset, eller plasser de i glass og ramme som jeg har gjort her :) 


Slike små personlige ting gjøre et hjem levende, og skaper spenning og personlighet i interiøret.

I tillegg er det  koselig å kunne nyte synet av de hver eneste dag, og glede seg over minnene de inneholder :)


Denne rammen fra Riviera Maison henger på gjesterommet og inneholder bl.a. mitt, min mors, og min bestefars konfirmasjonskort.


* Fars  kjøretilatelse fra 1973 (mitt fødselsår) under oljekrisen*

* Oljekrisen ref. Wikipedia: "Norge førte krisen til at det den 22. november 1973 ble vedtatt stengning av alle bensinstasjoner lørdag og søndag, samt etter klokken 19:00 alle ukedager. Fra 5. desember ble det også innført forbud mot kjøring med motorkjøretøy i helgene. Bensinrasjonering ble forberedt fra januar 1974, uten at dette noen gang ble gjennomført. En uvanlig mild vinter og utstrakt hamstring førte til at restriksjonene i Norge ble opphevet i februar 1974.Oljekrisen førte imidlertid til at den norske tankfarten gikk inn i en langvarig krise.

Fra denne perioden stammer det berømte bildet av kong Olav V som betalende passasjer på Holmenkollbanen en bilfri helg"


*Et gammelt innkjøringskort til Jernverket som min samboers far brukte da han var ung.

*Et gammelt (sorry kjære, men det er jo en god stund siden du var liten, fnis ;) ) sort/hvit foto fra da min samboer var baby (1970).


* Oldefars gamle forstørrelsesglass som  far lærte meg å lage bål med, til mors store fortvilelse ! Den lærdommen kuliminerte bla i at jeg stjal dopapir fra oldemor og lagde bål mitt i gata utenfor eldresenteret der hun bodde ;)


* Bildeserier som jeg og mamma har tatt i en passfotoboks engang rundt 1978 , og et gammelt brev som min oldemor  skrev til mamma da jeg var lita :)

Kjære ting som fortjener en litt bedre plass en i husets roteskuffe ;)



Du kan enkelt "lage"deg et slikt titteskap ved å bruke dype bilderammer, og feste tingene med feks  limpistol eller dobbelsidig tape.
Dype bilderammer får du bla tak i hos Ikea  :)

Lag deg en "minne-ramme" til dine søte små ved å bruke de første skoene de hadde, en hårlokk, den første luen, dåps servietten ol.

Glad i å reise? Lag deg en ramme med små minner fra ferieturene. Skjell fra stranden, flybiletten, morsomme bilder ol. :)

Problemer med å finne en flott gave til en du har kjær?
Ikke nå lenger vel ;)?


Her skinner solen i dag! Håper den skinner på deg også :)

Klem fra Lise

32 kommentarer:

Bekka sa...

Dette var en flott måte å bevare og vise frem gode minner og kjære gjenstander på - takk for det gode tipset, dette var lurt :)
God mandag! Klem fra Bekka

KAYSO sa...

jeg så denne rammen på Riviera Maisonbutikken i Molde og fikk veldig lyst på den! Men fant en litt rimeligere versjon av titteboksen i en mer rustikkversjon fra Kremmerhuset. Elsker den og synes det er en kjempefin måte å fremstille minner på! Din var knall fin! og utrolig flotte ting du hadde i den :)

Line Elisabeth sa...

Hei:)
Så koselig å bevare minner på den måten!
Jeg kjøpte et lignende skap på Kremmerhuset..nå vet jeg hva jeg skal ha inni..takk for tipset;)

Ha en fin ny uke!

Klem Line E.

Unknown sa...

Så fint, og ikke minst sååå koselig! Et slikt fikk jeg lyst på også! :)
Jeg husker jeg stjal fyrstikker og telefonkatalogen(!)
Det brant godt og jeg syntes det var rasende festlig, helt til pappa (som er brannmann av alle ting) kom og fersket meg! Da ble det brått slutt på moroa gitt;)

Ha en fin dag!
Klem.

bentetove sa...

Så flott ide!
Og så kjekt at du deler den.
Kjempefint skap du har funnet, jeg tror jeg må ta en tur til Ikea ja.
Ha en fin uke !

Husfruen of Hilltop House sa...

Det var en kjempefin ide! Nå ble jeg inspirert til å prøve noe lignende selv. :-)

Unknown sa...

Herlig!
Du er fantastisk kreativ;)
Kjempefint og samle gamle skatter på ♥
Rammen var lekker den og, jeg elsker Riviera Maison!

Takk for flott tips!
Og ha en fin mandag;)

Klem Line

Anne N. sa...

Kjempemorsomt :o)
Virkelig noe man kan nyte av å se på, og minnes!!
Ha en fin uke!
KLem, Anne:)

Linecas have sa...

Dette var virkelig en fin post. :)
Kjære minner bør frem fra mørke kroker, helt enig. Ikke enkelt å finne ut hvordan i blandt, men du har jo løst det glimrende. Artig med historikken bak alt også. Bildene av deg og din mor var veldig sjarmerende. Får meg til å tenke på om det i det hele tatt finnes slike fotobokser lenger.

Katrine Helen sa...

så utrolig stilig! og ikke minst smart. Gamle ting fortjener så absolutt å bli vist fram på en så fin måte :)

Mie fra Mies Mirakler sa...

En nydelig ide! Jeg har noen sånne helt enkle dype tittekasser med glass til salgs, må se å få lagt de ut på Epla nå som de har fått egen avdeling for materiell :D Takk for tipset, utrolig fine ting du hadde i din kasse da, fantastisk med sånne minner. *♥*

Sandra sa...

Så fint det ble=) Har tenkt noen ganger at jeg vil lage noe lignende, men har aldri funnet en ramme jeg har likt. Men når jeg ser ditt så tenker jeg at det kanskje hadde vært kult å brukt et gammelt vindu =)
Jeg liker veldig godt det du har fylt rammen med, kjempefint=)

Herman Grans ♥ sa...

Så fint :) God ide :)

Villasol sa...

Noe så lekkert! Skikkelige skatter du har tatt vare på. Var jo en super ide. Må bli en ikea tur på meg snart :)
Ha en fin kveld!
Klem Ingunn

Maren - Vår lille verden sa...

Så mange fine skatter du har;)
Dette har eg hatt planer om å gjøre leeenge med william sin koseklut og første tutter, rammene har lagt klar lenge så det gjelder å få kontoret klart:D
Men så kjekt å gjøre det med gamle arveting!!:)

stallnilsen sa...

For en kjempefin måte og bevare gamle minner på, takk for tipset :)
Følger dæ videre, koselig om du følger mæ og.

Lisbeth ;O)

Anette {foreldremanualen} sa...

Så utrolig fint! Nå fikk jeg veldig lyst til å gjøre noe lignende.. ;-)

Elisabeth sa...

Veldig koselige rammer ;)
Viderefører en utfordring til deg som ligger på siden min, under forrige innlegget ;)
Hilsen Elisabeth i Gammelstuen

Mary-Anne sa...

Kjempeflott !!! For en god idé :D

Synnøve sa...

Så fint å ta vare på kjære minner på den måten du har gjort det.
Klem Synnøve

Britt sa...

Flott ide for å ta vare på ting man er litt ekstra redd for!

Junk De Lux sa...

Hei snilla:)
Tusen takk for koselig besøk av deg...selvfølgelig får du låne bilde:)
For en nydelig blogg du har!! Gleder meg til å se litt mere...

Klem,Hanne

Anonym sa...

Dette var jo så koselig!
Kjempeflott laget med mange flotte ting og ikke minst minner..
Veldig flott!
klem fra Laila

Vigdis sa...

Så nydelig og personlig pynt :D

Alfa sa...

Så nydelig det var:0). Tusen takk for tipset.
Ha en super kveld.
Klem Alfa

Anonym sa...

Hei Lisemor. Det blir ekstra hjemmekoselig med slike minner fremme. Så søtt bilde av deg og din mor.
Klem fra Mette.

Elisabeths Borg sa...

Hei så koselig du likte kranen.
Her er kranen kjøpt:http://www.hjemogvilla.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=741526&b_kid=741523

Pengebingen sa...

Så kjempekoslig titteskap du har laget! Og ja, det var virkelig et flott tips til gaver til de man har kjærest :)

Monica sa...

Så fint, og koselig! Kjempeflott måte å få frem disse skattene som i hverfall jeg sliter med å finne plass til...de flyttes fra skuffer til bokser, og tilbake igjen... Som så mye annet! :)

Just a Little Vintage sa...

Hei på deg=)!

for en herlig måte å bevare og vise frem gode minner=)!!! Takk for tipset!! Hihihi...var en minipyroman som liten du da;)!?

Ha en herlig uke videre!
Klemmer!

Hasigamas mamma sa...

Så flott og så lurt! Kjempekoselig å bevare gamle skatter, og som du sier, faktisk kunne se dem i hverdagen!
Klem
Lise

by camilla jin sa...

Utrolig stilig, Lise!! Veldig god idè å henge opp gamle skatter på den måten!

Jeg har også tenkt på å lage en bildevegg. Vet bare ikke hvor den skal være ennå.. Enten blir den på (det kommende) hobbyrommet, eller så har jeg en vegg i gangen som står nesten blank og bare venter på å få hengt opp litt av hvert på ;)
klem, camilla jin

Link within

Related Posts with Thumbnails