.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 22. september 2010

Jeg har fått dilla!!!



Inspirert av mange her inne i herlige blogglandia, har jeg også fått dilla på å pynte fyrstikkesker :)

Men en liten advarsel først.....du blir fort bitt av basillen, og det er vanskelig å avslutte når man er kommet igang, hih :)

Første kvelden jeg holdt på, satt jeg oppe til halv 2!
Men det ble mange fine da, synes jeg selv ihvertfall :)
Skryte skryte, knis :)
 
Fyrstikkeskene er enkle å lage, og kjempefine å pynte med!


Praktisk å ha de liggende fremme også!
Jeg hører ihvertfall til de som til stadighet må lete huset rundt etter noe å tenne lysene med.
 Særlig siden jeg sluttet å røyke....nå den 17 sept var det faktisk 3 år siden jeg sluttet!


Har du sett de fine fyrstikkeskene fra Sagen Vintage?
De er nydelige, men å betale 50 kr for en - synes jeg mildt sagt er dyrt!

Esken i midten av de 3 som står bakerst, er fra Sagen Vintage...de andre har jeg laget.
Synes mine ble like fine *glis*


Dette er bare litt av det jeg har produsert, hihi :)
De var så gøy å lage, så mitt problem med å finne noe å tenne lysene med, blir nok ikke-eksisterende i maaaaaaange år fremover!

Mange har jeg også gitt bort allerede :)


Det eneste du trenger for å komme igang er:  Saks, limstift, bilder og seff fyrstikkesker :)
Fyrstikkeskene jeg har brukt mest, er de største som selges hos daglivarebutikkene.


Bildene som jeg har brukt, har jeg funnet på nettet.
Jeg søkte bare på "vintage photos", og da dukket det masse fine bilder opp.
Lagre bildene, så er det bare å printe de ut ved behov.
Selvsagt finnes det ferdige ark med bilder du kan få kjøpt, men gratis er gratis :)
Om du vil sette et virkelig personlig preg på eskene, kan du jo bruke bilder av familie og venner.
Fine å gi bort som en ekstragave til bursdag eller jul :)


 For letthets skyld, så tok jeg mål av fyrstikkesken, og laget meg en mal av hard plast.
Mye lettere å klippe ut motivet da :)


For en eksta dekorativ effekt, kan du stemple motiv på også.
Stemplene jeg har brukt, kjøpte jeg på Europris til en billig penge.
Den brune stempelputen og mønstersaksen,  kjøpte jeg  hos bokhandleren.


På esken til venstre ser du hvilken effekt den taggete saksen gir.


Bildet av brudeparet på fyrstikkesken til venstre, er forresten av mine oldeforeldre :)


 Hva synes du? Ble de ikke fine?
Kanskje får du dilla du også :)

Klem fra Lise

31 kommentarer:

Anonym sa...

Hadde samme dilla på denne tiden i fjor:) Blir så fine!!

Knutine sa...

Kjempeide;-))
Og kjempefine til små ekstragaver til jul.

Mvh Wenche

Mattisheimen sa...

De ble kjempefine! Og så enkelt å gjøre det selv! :) Jeg skal jammen lete etter bilder på nett, jeg og. Takk for tips.

Har en Give Away gående hos meg, for å markere navnebytte på bloggen. Du er hjertelig velkommen til å være med.

-Renate-

Martilie sa...

Så kjempelekre!!
Jeg har satt meg selv på hobby-stopp inntil syrommet er ferdig -bare for å få litt fortgang i sakene.. ;)

Kjempekos å ha liggende som en liten presang..

Ha en super kveld!

Tove

Anonym sa...

Så nydelige, dette var lekkert.
Takk for gode tips.
Har kjøpt inn esker og diverse pynt, men har ikke kommet igang enda.
Ønsker deg en fin onsdagskveld.
Klem fra Mio

Anonym sa...

Det er lov å skryte av seg selv,eskene ble nyydelige. :)Klem.

Franske drømmer sa...

Åå, så vanvittig lekre!! Wow! Ser jo ikke forskjell på den fra Sagen og dine :)) Har kjøpt en hel masse fyrstikkesker selv også, med tanke på å skulle pynte dem, men foreløpig har vi en ikkefungerende printer, så jeg har ikke fått printet ut ark enda.. ;-)

Råfine!!

God nattaklem til deg

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Lise
O, oj, oj - fantastisk! Disse likte jeg veldig godt. Hadde planer om å lage noen slike i julegave i fjor, men kom aldri så langt. Nå ga du meg inspirasjon og masse idéer; tusen takk! Jeg har gitt en lampeskjerm makeover i kveld - kommer selvfølgelig bilder i bloggen.

Ønsker deg en god natt. Klem fra meg

Hos Camilla sa...

God morgen, og tusen takk for hilsen hos meg. Når det gjelder pris og kostnader for en slik mur, er jeg helt enig, det er dyrt. Vi sparte en stund, og tok jobben i to etapper. Det første året gravde vi ut gårdsplassen og fikk kjørt bort massen (Det var det dyreste...) I år har vi fått satt opp støttemuren vha 2 polske anlegsgartnere - det er litt billigere enn de norske (ca halve pris) De er både flinkere og raskere synes vi, vi har prøvd begge deler ;-)

liven sa...

Heisann!!
som du har produsert!!
Kjempefine var de og skjønner du kan få dilla på dette!!
Har bare en sånn liggende jeg og den er kjøpt!!
Så nå skal jeg jammen se om ikke jeg også kan klare dette :o)

ha en fin dag ....og takk for tipset :o)

Unknown sa...

WOW!! Så flotte de ble! Nå ble jeg megainspirert til å lage flere selv også! *inn på nett og lete etter bilder* :D

Ha en superduperdag og takk for inspirasjon;)

Nina Iren sa...

Oi...dem ble kjempefine!! Mon tro eg også skal prøve meg på dette. Ja det er for gale å kjøpe ei lita eske til ca 50,- når enn kan lage det selv!!

Nina

Elins reiseblogg sa...

Fyrstikkeskene var kjempefine :) Og når det blir mye billigere enn å kjøpe dem blir det jo ekstra artig!

Min stil sa...

Kjempesøte fyrstikkesker. Har laget mange slike :)
Ha en fin dag.
:) Susanne

Linda sa...

Det ble jammen flotte fyrstikkesker, dette må jeg prøve!
Ha en fin kveld, klem fra Linda

Dreamgirl sa...

De ble skikkelig rålekre :) Tenker det blir mye fyrstikkeskepynting fremover på deg nå...

Anonym sa...

Ja, de e kjempefine :) Eg va så heldig som fikk 2 flotte esker til dg, som du hadde lagd. Mine ligger så fint til pynt, ingen får lov å rør!!! Tusen takk Lise, du e en knupp. Klæmma fra Eve Iren

Hegeslilleboble sa...

De ble kjempefine!!!!! Så inspirerende:).
Kjekk blogg du har også- legger meg til som følger jeg:)

Synnøve sa...

Såfine fyrstikkesker du har laget.
Et tips er og bruke fotopapir,da for du blankere bilder,kan være fint det også.
Jeg hadde dilla på fyrstikkesker i fjor før jul.
Klem

Synnøve sa...

hei igjen
Lampen i vinduet har jeg kjøpt på en blomsterbutikk på Røros. Blomsterbutikker har mye annet en blomster har jeg funnet ut:)
Liker de jeg også. Bordet er nesten i samme farge som lampen.
Klem

Fossestua sa...

Hei Eve :)
Koselig at du likte di! Du kan få så mange du vil :) Berre sei korsn du vil ha :)
Men det e no du som ska ha mæst takk...før de fine goe vottan du laga te meg!!!
Stor klem te deg :)

lisje astrid's husblogg sa...

Hadde akkurat skrive ferdig helsing til deg...Så var det ERROR...
Likte sjølvsagt dine fyrstikkesker meeeeget godt!
Flinke deg♥
Trur jammen eg skal "ta opp att tråden"..Sat som du i fjor haust altfor lenge oppe med dette..
Takk for inspirasjon♥
Og takk for slike fine ord♥
At du vil gjere som meg med norgesglasa er eg stolt over;)

Nyt helga♥

Klem frå Astrid:)

Monica sa...

De ble kjempefine! :) Flinka :) Fint innlegg også, tror jammen jeg må kjøpe meg lim i dag...selv om jeg allerede har en kurv full av ferdiglagde fyrstikkesker :) Man blir hekta ja! Hehe :)
Joda, Arjo tar det meste av show :) Så søt og sjarmerende :)
(Flink du er som har holdt det så lenge uten røyk :) Jeg en skikkelig røykemotstander - så jubler for hvert menneske som kommer over til ikkerøykesiden! :))
God helg :) Klem fra Monica

Herman Grans ♥ sa...

Kjempefine :) Har laga ettpar eg og ;)
Scrapping er jo kjempegøy! Men man må sette av ett par timer! ;)

Ja! Me har samme bord omtrent ;) Kjempefine :)
Syns det blei mykje finare etter at det brune kom på. Eg blanda litt beispulver i klarlakk, strauk på med pensel, og tørka vekk med fille. Kjempeenkelt :) Ønsker deg ei fin helg!

Sommerhuset i bakken sa...

For en utrolig bra idè! De ble kjempefine. Forstår godt at du har fått dilla ;-) Tror jammen jeg må prøve selv. Tusen takk for tipset!

Ha en riktig fin kveld!

Hasigamas mamma sa...

Skjønner godt at du ble hekta -de ble jo superfine! jeg skal kjøpe inn i dag, dette må jeg prøve også!!!
Kjekt at du ble med på give away!
Ha ei strålende helg!
klem
Lise

Daisys home sa...

De du laget ble jo kjempeflotte.Må si meg enig i at det er ganske så dyrt for en eske når man kjøper de ferdig pyntet..Må vel prøve ut dette jeg også,så takk for tipset! Ha ei fin helg,klem sissel

Ann sa...

Så flotte! :) Kanskje jeg skulle skrive ut lignende bruntonebilder av ungene mine og lage noen ekstra fine fystikkesker som besteforeldrene kan få sammen med julegavene i år! :)) Takk for inspirasjon!!

Ha en fin kveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Nydelige fyrstikkesker!! Jeg har vært så heldig å arve en del gamle postkort fra tidlig 1900-tall. Disse holder jeg på å scanne. Man blir bitt av basillen, ja:-) Du har laget så fin blogg. Må prøve om jeg får til å bearbeide den litt. Vennlig hilsen Hjørdis

Anonym sa...

Så mange nydelig fyrstikkekser!! Jeg søkte på nettet etter pyntede fyrstikkesker og kom tilfeldigvis over bloggen din! Og det må jeg si var et kjempetreff!! Så utrolig flink blogg du har! Legger meg til som følger for her vil jeg komme tilbake:)

Ha en kjempefin mandag!

Klem Renate

Anne N. sa...

Jeg har også laget mange slike esker med disse motivene, de er så koselige å gi bort :o)
Kjempefin blogg du har, men jeg sliter litt med å skrolle nedover - det "hopper og hakker" kan jo være min maskin.
Anne:)

Link within

Related Posts with Thumbnails