.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

fredag 22. oktober 2010

BISLAG I SVEITSERSTIL


I skrivende stund består inngangspartiet vårt av noen oppstablede rester med limtredragere, og en morken gammel tretrapp som noen skulle kaste, oppå der igjen!

Nytteverdien er stor, men fint er det absolutt ikke!

Drømmen er at Fossestua vår skal få seg et inngangsparti i sveitserstil :)

(Bildet har ligget lagret lenge på maskinen, og jeg husker dessverre ikke kilden.)

Noe a`la dette :)

Ytterdøra vår befinner seg litt høyere opp fra bakkenivå en denne, så hvis du tenker deg en trapp med ca 4 trinn + rekkverk på siden, så har du drømme-bislaget vårt...

...en vakker dag :)

Om du elsker den nydelige sveitserstilen du også, kan du ta deg en titt inn hos EKS design as , som har spesialkompetanse innen husbygging i sveitserstil.

Der kan du  beundre bildene av de mange flotte sveitserhusene de har i utvalget sitt!

Vil du lære mer om sveitserstilen, anbefaler jeg en tur innom GamleTrehus.no.

Der finner du masse nyttige tips, ideer og inspirasjon relatert til gamle hus. Både når det gjelder interiør, eksteriør og utemiljø.

Bildet blir større om du klikker på det. Vasken vises til høyre for "trappa" :)

Her ser dere det fiiiine inngangspartiet vi har i dag, hihi :)
Da vi byttet dreneringen i sommer, benyttet vi samtidig anledningen til å få oss en gammeldags utslagsvask på veggen :)

Den var rustet og fæl, men etter en omgang med slipemaskin og sinkspray,  ble den kjempefin! Glemte jo seff å ta før-bildet :(



Til venstre i bildet, kan du skimte garasjen vår. Synes det er så koselig med torvtaket på den :)
Og til høyre ser du Revelfossen.
På de knappe 2 årene vi har bodd her, så har vi fått gjort utrolig mye. En god del gjenstår nok, men vi er kommet langt på vei :)

Dreneringen er skiftet, det råtne taket er byttet ut med et solid og vakkert  Decra-tak, bad-vaskerom-stue-kjøkken-og glassgangen er totalrenovert, de fleste andre rommene er malt og ordnet, hele røropplegget er byttet ut samt ny varmtvannstank, stort sett alt det elektriske er byttet ut, og ikke minst er pipen fikset!

 Vi har gjort en god del mere også, men listen ble så laaaaaang :)

Nå skal vi legge litt mere i ovnen, og kose oss med en film i kveld. Og om det regner eller snør, så har vi det ihvertfall omsider tørt og varmt inne :)

God helg til dere alle!

Klem fra Lise
 

26 kommentarer:

Siljes Hobbyrom sa...

Nydelig inngnagsparti du viser!!
Tror jeg også lagrer det i "Drømmehus" mappen min ;)

Utrolig masse dere har gjort! Og det syntes ;)

Ha en strålende helg!
Klem

Emilies interiør sa...

Å det kommer jo bare til å bli helt nydelig! Tror vi er mange som deler drømmen om et sveitserhus.. kanskje en vakker dag..

Ha en flott helg:)

Herman Grans ♥ sa...

Nydelig inngang :) Skulle gjerne hatt nåke lignande sjøl, trur eg lagrer bildet ditt eg ;)
Ha ei fin helg! Hilsen Grete

liven sa...

Dette inngangspartiet var utrolig fint....og vil nok passe godt til ditt hus!
Liker så godt disse gamle utslagvaskene.....ønske ønske....men kanskje er jeg heldig å dumpe over en slik en dag !

Ha en fin fredagskveld

Anonym sa...

Det er allerede flott men et inngangsparti litt i den stilen du viser på bildet kommer virkelig til å gjøre seg:) Morsomt med den gamle vasken på veggen;)

Anonym sa...

Flott hus du har, blir stilig med det inngangspartiet du skal ha. Koselig med torvtak på garasjen. :)Klem.

Blåveispiken sa...

Så fint det blir!! Digger vasken på veggen....genialt ;o) Vi driver og i trappelaging...har nettopp støpt ett trinn...så kommer det vel ett trinn hvert år ;o) Har nemlig hatt palltrapp i 5 år..*tihi* Men er ikke paller inn for tiden ;o) Morsomt å følge prosjektene deres! Dere er flink! KGod helg! KLemmer, Marianne

Grønnsakshagen sa...

Veldig fint inngangsparti! :-) Skjønner godt at dere har lagret det bildet altså!

Anonym sa...

Nydelig hus du har og det blir flott med inngangspartiet du viser.
Skal si dere har stått på og fått gjort mye,
flinke dere er.
Utslagsvasken er kjempefin, har også lyst på en slik.
Ønsker deg og dine en nydelig helg.
Klem fra Mio

Monica sa...

Synes dere har et kjempefint hus :) Og så fint det ligger til ved fossen :) Det inngangspartiet du viser først, hadde vært noe ja :)
Det blir sikkert spennende med flytting, men skal klage og syte litt over det en liten stund :P, og så skal jeg glede meg og begynne å lete etter en ny leilighet :) Hvis jeg kanskje ikke bare skal vinne i lotto og kjøpe meg drømmehuset med en gang heller - god ide, det gjør jeg :) Må bare huske å tippe...
God helg til deg også! Klem

Hasigamas mamma sa...

Tror det vil bli fantastisk flott med det inngangspartiet til huset deres!!! Vi skal også ha nytt inngangsparti, men vårt blir mye enklere -60-tallshus, må lage noe som passer. men jeg tror det blir fint også! gleder meg til vi blir ferdige en gang... :)
ha ei super helg!
klem
Lise

Franske drømmer sa...

N Y D E L I G !!
Kjempefint!!

De hadde ikke det minste, runde sinkhuset på bohus her heller, den fikk jeg tak i på en blomsterbutikk ;) Den minste kostet 159 kr, og den største kostet 119, det synes jeg er litt festlig. De er jo klin like! ;) Hehe!

Ha en deilig helg!
Stor klem!

Hos Jorunn sa...

Så nydelig inngangsparti! Det kommer til å bli lekkert med et sånt bislag til huset deres..som forøvrig er virkelig flott. Dere har jammen fått gjort mye må jeg si, vasken på utsiden er bare så fin! Så koselig med gresstaket på garasjen også:)Ha en flott helg, klem fra Jorunn

Gammel stil sa...

Det kommer nok til å bli helt fantastisk:) Det ligger en award til deg på vår blogg:) Du må ikke ta den, men du har i alle fall fått den:)

KLEM:)

HildeL sa...

Sveitserstilen er artig, til og med ulik frå landsdel til landsdel.
Vi bur i eit jalla-sveitserhus. Bygd på 1870-talet, pussa opp og pynta à la sveitserstil rundt 1905, og så øydelagt og forenkla ca 1950.
No når vi byggjer på og skiftar bordkleding har vi valgt å køyra på med sveitserstil.
Mellom anna laga ny inngang :-)

Hjemme hos meg sa...

Hei!

Her er det lenge siden jeg har vært, men kan ikke skjønne hvorfor for det er jo så hyggelig her :)

Kommer strax tilbake :)
Klemmer Anette

Et hverdagshjem sa...

Nydelig inngangsparti du viste bilde av! Passer nok fint på huset deres :)
Ser at du er fra Mo - jeg er opprinnelig fra nabobyen ;)

Katharina sa...

For et flott inngangsparti du viser her...skjønner godt du ønsker deg et sånt:)

Masse jobb med renovering, men utrolig artig for hver ting man får gjort...
koselig å titte innom bloggen din..kommer tilbake:)
Klem fra Katharina

Husfruen of Hilltop House sa...

Imponert over hvor mye dere har fått gjort på et par år.
Det inngangspartiet var bare lekkert. Omtrent noe sånt jeg går og drømmer om også.
Ha en fin søndag! :-)

Anonym sa...

Tusen takk for varm
hilsen fra deg,det
varmer. :)
Klem.

June J. Larsson sa...

Vakkert, vakkert, vakkert! Sveitserstilen er jo en sanseløs nytelse i byggekunst! Den aller største grunnen til at jeg kunne tenke meg å bytte ut huset vårt(som er bygget i 1978, ombygget innvendig...men allikevel kjedelig i uttykket eksteriørmessig!) med et hus i sveitserstil er nettopp disse nyyydelige bislagene! Håper du før drømmen din oppfylt etterhvert! ;)

Ha ei fin uke!
Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Lene fra Lillehammer sa...

Sveitserhusstilen er bare superduper lekkert, misunnder ALLE som har det. Dere har en flott hus altså og det er så spennende å følge husprosessen.
Takk for at du tok turen innom meg da også ønsker jeg deg en suuuper kveld!

Daisys home sa...

Må si jeg er imponert over alt som dere har fått til på denne korte tiden..Og et sånt Nydelig bislag i SveitserStil blir helt sikkert kjempeflott hos dere.Ønsker deg ei fin ny uke,klem sissel

Anne (Moseplassen) sa...

Jøsses, ja, nå virker det jo som om dere har fått unna det værste. De store dyre tingene. Tak og drenering er jo bra styrete å holde på med.

Blir sikkert kjempefint med et inngangsparti med sveitserdetaljering. Jeg ser for meg noe ganske stort, slik at du får plass til en sitteplass før trappen tar fatt ned. (det var en real sokkel på huset deres gitt)

forresten så hadde dere jo en superkul trapp nå allerede da ;)

Anonym sa...

Hei!
Nok en fantastisk blogg i blogglandia :)
Så gøy med den gamle vasken!
Jeg har vært på utkikk etter en slik siden i sommer, men enda ikke funnet. Har til go med satt en rørleggervenn på saken uten hell foreløpig. Fortsatt på utkikk :)
Lykke til videre med husprosjektene!
Har mange selv også. Overtok et hus fra 50-tallet for ca 4 år siden. Flyttet inn for 3 år siden, og holder enda på med prosjekter...
Vet hva det dreier seg om !!
Stor klem!

Trylle sa...

Dette var jo en stund siden, men ville bare si takk for de fine lenkene, jeg ser etter inspirasjon til oppussing og blodslit i vårt nye hus, som faktisk har et meget pent men nedslitt sveitserstil-inngangsparti. Fint å se at det går bra med deres prosjekt også :o) det gir jo håp, hehe.

Link within

Related Posts with Thumbnails