.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

lørdag 2. oktober 2010

FIN HØSTPYNT TIL EN BILLIG PENGE :)

Løvet faller fra trærne, og nattefrosten brer atter en gang  sitt hvite rimteppe over både mark og hustak.

Enn så lenge  klarer solen å tine teppet bort i løpet av formiddagen, men dagene blir ubønnhørlig både kaldere og mørkere.

Tradisjonen tro (hihi, det er nå bare 2 året på rad jeg gjør det, men det er kommet for å bli :) har resten av sommerblomstene som vi har hatt i blomsterkassene rundt huset, fått vike til fordel for litt mere høstlig pynt som tåler frosten.


I svigermors naturhage vokser det masse einebusker, så forrige helg var vi å "stusset" de litt....i år som i fjor :)

3 stk Erica fra Plantasjen (100 kr for 3 stk) ble kjøpt inn, og de rekker faktisk til alle de 8 blomsterkassene vi har hengende under vinduene!


Først fyller jeg blomsterkassene fulle av greiner fra einebuskene, og så stikker jeg  kvister fra Erica inn blandt einene.


Dette klarer seg fint uten vann, om ikke høsten blir alt for varm da vel og merke.


Jepp,det hadde nok gjort seg med litt maling her... men det blir ikke ny hvit kjole fra Drygolin Extreme på Fossestuafør til neste sommer :) 


1 desember bytter jeg ut kvistene av Erica, med rognebær og lysranker med maaaaaase små lys!
Det blir så fint!
( kremt...sånn i all beskjedenhet, knis)
Men det får dere ikke se før det nærmer seg jul :)


Bak disse nypussede vinduene ligger kjøkkenet vårt :)

Veldig koselige vinduer, men ikke moro å pusse. Men jeg vasket, så tror jeg at uttrykket "f... kobla majnskit" ramlet ut av meg en del ganger, men jeg sto der i stigen og balanserte både vinduspuss og klut...mens man prøver å få opp hengslene som holder vinduene sammen.

De av dere som har gamle hus, forstår nok hva jeg mener, hihi :)

En eldre dame fortalte meg forresten  noe koselig om slike vinduer.  Hun sa at det i gamle dager var vanlig å legge blomsterhoder av Evighetsblomsten imellom de koblete glassene. Både for å  pynte, og for å redusere trekken :)



Ønsker dere alle en fin helg :)

Klem fra Lise

22 kommentarer:

Anonym sa...

Kor koz, du e så flink :) Klæmma fra Eve Iren

lillelise sa...

Hei!
Så fint det ble hos det! Et godt tips som skal lagres i ideboka mi til en seinere anledning. Ha en fortsatt fin kveld

Fossestua sa...

Tusen takk Eve :)Klem te deg også :)

Gammel stil sa...

Hei:)

Så mange fine bilder du viser!:) Kjempelurt det med blomstene! Og du, for en stilig saks du har:) Den var skikkelig søt! Det siste bildet var helt nydelig! Fantastisk:)

Stor klem fra to trøtte bursdagsbarn, Tone og Katrine:)

Monica sa...

Så fint du har høstpyntet :) Kjempelur ide!
Klem

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Flotte bilder av kjempefin høstpynt! :) Har fått på plass noen søte, små lynt på trappa hos oss også.

Prøvde forresten å la katta snuse på te-posene vi fikk, - men fikk ingen respons (he-he).

Så det er ikke bare jeg som plages med opplasting i dag..? Irriterende, ja. Får tro det løser seg.

Ha en flott kveld.
Klem
:)

Christina Mari sa...

Det var kjempe fint! Gleder meg til å se hvordan det blir i desember.
Ha en fin søndag!
Klem Christina

Hasigamas mamma sa...

Så flott det var! De blomsterkassene var nydelige!!!! hvor har du kjøpt dem? om jeg tør spørre... :)
Heldig dere var som fikk presang hos H&C da! Nydelig butikk -har så mye fint!!!
Ha en fin søndag!
klem
Lise

sylvia sa...

hei på deg.
så koselig du fant meg å la igjen spor,for da fant jeg deg.
å så nydelig en blogg du har,dette tipset med blomsterkassene var bare såå knall fint,
pynter jo så opp,gleder meg å følge deg vidre,
ha en fin søndag,
klem fra sylvia

Nina Iren sa...

Så fint det ble i blomsterkassene dine. Det var jammen en lur ide å bruk!!! Ble kjempefint!!

Synnøve sa...

Så fint det ble i kassene dine.
Gleder meg til og se de til jul,det hørtes veldig fint ut.
Ha en fin søndag

Anonym sa...

Så utrolig fint det ble i blomsterkassene dine.
Dette var smart ide.
Vi har og slike nye vinduer, liker stilen, men synes det er et ork å pusse dem.
Så her i huset har vi en avtale om at det er min kjæres oppgave å ta seg av vinduene på utsiden.
Ønsker deg en fin søndag.
Klem fra Mio

Franske drømmer sa...

Hihi, du skriver jo bare helt fantastisk!
Gleder meg til å se hvordan blomsterkassene blir til jul, jeg lurer nemlig litt på om jeg må stjele idèen din ;) Hihi!
Ønsker deg en strålende søndag!
Her regner og blåser vi vekk :-)

Klem, Trine

Linda sa...

Det ble nydelig! Så heldig du er som har så sjarmerende vinduer, Silje Sin blogg har tips om kluter til vindusvask, et lite kjekt tips jeg skal prøve ved neste vindusvask.

Gleder meg ti å se kassene dine til jul!!

Ha en super søndag videre, klem Linda

Anne (Moseplassen) sa...

så fint og smart dette var :)
Skikkelig lekre og lengevarende vinterkasser.

Merethe sa...

Kassene dine ble fine med einebusk kvister og erika. Har også pyntet utenfor døren med lyng og litt diverse. Så nå ser det høstlig og fint ut. Smårutede vinduer ja .... vi har slike her i huset. Gjennomgående sprosser og masse små vinduer å pusse. Det er den jobben å pusse disse. For vinduene vi har er doble også. Men veldig sjarmerende er det. Virker lunt og ksoelig med slike vinduer.
God søndag

Gyngestol og kaffigrut sa...

Vakker høstpynt, god ide. Gleder meg til å se julepyntet blomsterkasser.
Ønsker deg en fin kveld!

Unknown sa...

Såå flott dette ble!♥ Riktig så dekorativt og herlig ;) Herlig å kunne frotse i en sånn hage♥
Gleder meg til å se det juledekorasjonene♥
Går fort nå!;)
Takk for dine herlig ord hos meg!:))
Nyt av dagene, her regner det og er skikkelig trist..♥ men inne er det varmt og lunt ;)
Klem fra meg,
Anki

Vigdis sa...

Åh, det var veldig smart! Og det ble veldig fint! Gleder meg til å se det i desember.
Her er trappa full av Erica.. Jeg har sånn smått begynt å tenke på hvordan jeg skal pynte på trappa i desember... Kjenner jeg gleder meg ekstra nå som det nærmer seg.

Lakka sa...

Så fint at du la igjen en kommentar hos meg! For denne bloggen her må jeg følge! Nydelig stil, og snerten penn. I like:-)

Klem fra sør

Monica sa...

Hei :)
Hehe, kanskje jeg må lage et "hvordan overleve når all lønna er brukt opp på ting og tang"-innlegg som du kan lese etter bodøturen? :) God tur om det blir da, anbefaler virkelig en stopp på hunstad om dere kan for - ja du ser det når du kommer inn dit :)
God uke! Klem

Ann sa...

Kjempelekkert!! Jeg har ingen slike vegg-blomsterkasser, men jeg har i det minste pøstpyntet inngangspartiet vårt med bl. a. einer og Erica i krukker og baljer :)) Har forsøkt slike blomsterkasser på veggen, men hos oss fungerte det bare ikke. Vet ikke helt hvorfor, synes jo det er så utolig pent når jeg ser det her og hos andre... hmm...
Alle med enebolig kjenner seg igjen tror jeg når det gjelder ting som burde vært malt! :DD Ihvertfall jeg! Vi maler og maler og maler, og likevel er det stadig noe som kunne trenge et strøk maling! ;))

Ha en fin kveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

PS! Helskjønne utelamper!!

Link within

Related Posts with Thumbnails