.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 15. februar 2012

FØRBAJNNA!




Min gode venn Uncle Ben`s, hjalp meg å diske opp med kjempegod Sweet & Sour Szechuan med kylling, til valentinesmiddag i går.

Skikkelig avanserte greier *fnis* ;)


Noe sier meg at det brukte serviset fra Figgjo som jeg nettopp har kjøpt, neppe har vært i kontakt med en sånn rett før ;)


Tidligere eier hadde arvet det, og siden hadde det stått  nedpakket i flere år. Så jeg forestiller meg at det nok har vært  skikkelige søndagsmiddager med steik og brun saus det har blitt servert mest av på de tallerkenene.

Men..... jeg tror faktisk at de har spist mest suppe! Alle suppetallerkenene var nemlig så krakelerte og misfargede i bunnen at jeg bare vil gråte. Da jeg skulle vaske de, kom misfargingende ekstra godt til syne, siden vannet selvsagt trengte gjennom krakeleringene å kom inn til selve porselenet :(

Er nok bare et tidsspørsmål før de begynner å briste og sprekke.....sprekke holdt forresten jeg selv på å gjøre da selger faktisk nektet å omgjøre kjøpet da jeg konfronterte henne med dette!


Jeg tjener veldig lite, men har alltid vært flink til å få pengene til å vare. Litt penger har jeg klart å spare også, og de skulle jeg bruke på noe jeg virkelig ønsket meg - Marie serviset fra Figgjo. Derfor var det ekstra kjipt mht de suppetallerkenene :(.  Nok om det, man lærer så lenge man lever.

Ang. innholdet i sausenebbet.....det er altså ikke en skikkelig klumpete uheldig variant av saus som befinner seg oppi der, men salt potetgull ;)

 Vet det er usunt, men synes det er skikkelig godt ved siden av spesielt kyllingretter.



Kuvertfatene (4 stk) kom i posten i går (Hei Monica :)), og var  ikke innom skapet engang før de ble tatt i bruk :)


Enda en pakke med deler er på tur i posten fra Bergen (Takk for tipset Mie :)).

Dere er vel ganske lei av å høre om serviset nå, men jeg er så begeistret for det! Det er helt nydelig, og jeg elsker den delikate grønnfargen og det tydelige preget det har av fordums tider mht fasong og dekor :)

Nå mangler jeg bare 8-9 asjetter, kaffekopper, liten mugge, stor mugge og sukkerskål.

Har du noe favoritt servise?


Her skinner sola i dag!
Håper den skinner på deg også :)
Klem fra Lise

22 kommentarer:

Neverluren hus og hjem sa...

Godt du fikk hjelp av "din gode venn" til middagslaginga i går ;-)
Skjønna godt at du ble sint pga de suppetallerkene der, skikkelig kjedelig.....dårlig gjort av hun som solgte de!!!
Klem fra Rita

Fru Hansens Kreativiteter sa...

Hei, kjipt med suppe tallerknene... men du har jo greid å få samlet inn mye :)
Har det samme serviset etter min mormor :)
Men mangler også kaffe serviset..
Det er alldeles nydelig !!!
Ha en fin dag :)!!

Tante Titti sa...

Serviset ditt er nydelig!!
Og litt av sjarmen med ett gammelt service er jo å servere utradisjonell mat på det. Synd med de suppetallerknene, håper du får tak i flere. Synes ofte krakkelerte tallerkner har en sjarm, men de er er selvfølgelig ikke noe særlig å bruke til mat - desverre.
Håper de pakkene du venter svarer til forventningene.
Ha en fortsatt fin dag!
KLÆMM!!

Wood and rose sa...

Synd med de tallerkenene. Håper du får fylt opp serviset med ønskede deler. Selv har jeg nok ikke noe spesielt drømme service, men håper å kunne få Kongle-serviset, som min mor har liggendes på lur. Ellers har jeg planer om å begynne å skaffe meg et litt røft servise, da min store drøm er å samle barn, svigerbarn og barnebarn til fast middag en lørdag annenhver måned. I mellomtiden gjør jeg klar spisebord, stoler og krakker, og leter opp gode oppskrifter, slik at alt er klart til å starte en ny tradisjon. Mat for sjelen, er bare så nødvendig i vår travle verden. Klem Grethe

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Uff, det var leit med de suppetallerknene :-( Håper alt det andre som er underveis er bra! Skal tipse om jeg kommer over de delene du fortsatt er på jakt etter. Bloggeland er helt supert når man leter etter noe ja!
Ha en super dag videre

Klem Tone

Landliv i storbyen sa...

Regner med at du har kjøpt privat? I så fall - gå til kjøpsloven! Du har vanvittig mange rettigheter de fleste ikke er klar over. Bl.a. har du krav på å få opplysning om forhold som kan antas å virke inn på kjøpet (i ditt tilfelle, dårlig stand på suppetallerkenene). Har du kjøpt fra bedrift kan du benytte forbrukerkjøpsloven der du har enda flere rettigheter. Du finner begge lovene på lovdata.no :)

Veldig fint servise forresten ;)

vår lille verden sa...

uff så kjedelig Lise,nå som du endelig har fått tak i de..
Ja ja sånn kan det gå..
Ikke alle mennesker er helt oppriktige og det er synd..
Takk for tips ang lampa,har snakket med de på Selfors og min søster kan ta med i vinterferien,jeii:))
Skal ha en i hvert stuevindu:)
Klem

Veronica sa...

Skjønner du samler på det serviset, det var nydelig. Lykke til med jakten på resten!!

Veronica :-)

Fruen sa...

Så trasig og høre med ho kjipe servise dama da. Får håpe det ikke ødelegger gleden over å ha utvidet sortimentet:)

Jeg har ikke helt bestemt meg ennå for hvilket servise jeg ønsker og samle på. Har kaffeservise Martha fra Porsgrunn Porselen. Tro jeg ønsker et annet middagsservise.. Men kjenner ikke trangen til å samle riktig ennå - så avventer litt. Er ikke så begeistret for å ha skapene fulle av servise. Hehe..

Og du, så fint det er hjemme hos deg. Kjempefint:)

Ha en fin dag!
Klem, Fruen i Nord:)

Anne sa...

SÅ ergerlig Lise..
men du kan i alle fall nyte de delene av serviset du har..
det er bare SÅ lekkert !
God klem Anne

Magdalena sa...

skjønner godt du er happy med DET VAKRE serviset!! skjønnt dekket bord...
og en onkel Ben er god å ha, det synest jeg også...
klemklem ,Mahy

Vigdis sa...

jeg har ikke noen favoritt nei. da vi giftet oss, ønsket vi oss rosendahl grand cru. Så det har vi alle mulige deler av til 12. helt greit, fordi det er stilrent og passer nesten uansett hva jeg vil pynte bordet med. Men skulle gjerne hatt et eldre også.
mamma har samme nydelige marie som deg, det fikk bestemor og bestefar i bryllupsgave :)

Unknown sa...

Skikkelig surt med de suppetallerkenen, jeg hadde også blitt en smule forbannet:-(
Når du liker den grønnfargen så godt ville jeg ikke nølt med å bruke den e.l. lignende på det blå bordet;-)

Ha en fin dag!
Klem fra Grete

salige lavendel sa...

Det er et nydelig servise! Synd med suppetallerknene.

Caroline sa...

Skjønner godt du ville bruke litt penger på å skaffe dette nydelige serviset,kjipt med de suppetallerknene...Jeg elsker dette serviset og kunne godt tenkt meg flere deler jeg også:)
Jeg har bare den store muggen,den fant jeg på løa her på gården hvor jeg har flyttet,å ble helt i ekstase ved synet,hihi;)
Visste egentlig ikke så mye om at det var en serie før jeg leste om det her hos deg...Lykke til med anskaffelsen av de andre delene!
Klem Caroline

VillaVårfrubakken sa...

Så kjipt, kjenner at jeg blir smittet av å være førbannja.
Ha en god helg og nyt sola som skinner over Mo I Rana akkurat no...klem

Jeanette sa...

herlige ting du viser og er veldig gla i stilen din:-)lunt og godt:-)ha en suuuper lørdag.-)

Bestefars Verksted. sa...

Nydelig servise,men for ei kjerring........du vet vel om at du har retten på din side,om du vil omgjøre kjøpet,da kommer hun ingen vei,som selger !!!! Sånn er det ,nemlig !!!! Men du,nå ser jeg bestefarhuset ditt er til salgs igjen.....ble det solgt sist ? Da var det jammen ikke lenge de nye eierne hadde denne nydelige eiendommen......???? Ser på annonsen hver dag,jeg !! Ha en finfin søndag ;)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Det serviset er virkelig lekkert!! Synd med krakkeleringen da. Ellen Ørnes har mange gode råd for slikt (hun med snurrepipperier)
Jeg har koset meg med bildene fra et nydelig oppdekket bord!!
Om jeg har en favoritt? Kommer nok frem fra mine siste innlegg:-) Jeg er helt gal:-)

Ha en fin fastelavenssøndag!!

Klem fra Hjørdis

Linecas have sa...

AjAJ såsurt med de suppetallerknene.:( >Skulle ejg se det noen plass så skal jeg da vite å si i fra.:)
Ja rosen er tiltenkt deg. Hvis den ble lik nok orginalen da og du er fornøyd selvsagt. Den er ørlite større og bitelitt mere creme i fargen men ellers lik. :)
Nydelige stemningsbilder du har tatt. Hehe det serviset har el neppe sett stort annet enn brunsaus ja. fniis:)
Stor klem!

Grip dagen sa...

Slikt et flott service. Ikke rart du viser mange bilder!
Husker oldemor hadde slike tallerkner. Mye nostalgi forbundet med dem.
Klem Marit

Landliv i storbyen sa...

sv: Nei, det skjønner jeg veldig godt :) Man må jo alltid ta en vurdering av om det er verdt å gå videre med. Eventuelt kunne du ha krevd prisavslag, men det kommer jo igjen an på om det er verdt det. Jeg tror du hadde hatt en god sak, men vet ikke om jeg ville gjort noe ut av det utenom å erge meg jeg heller ;) Håper du får tak i nye suppetallerkener uansett, for det serviset er helt nydelig!

Og til det med kattehår - jo, det går med en del klistreark på klesrullen, men tror nok de kattene alltid kommer til å få lov til å være på rommene de har lyst til. Jeg er svak sånn ;) Men det er verdt det! Forskning viser jo faktisk at det er beroliggende på linje med meditasjon å se på dyr som sover, så det er jo en vinn-vinn-situasjon :) Ha en fin kveld videre!

Link within

Related Posts with Thumbnails