.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 16. mars 2011

Tips! Titteskap til rariteter og minner/ Del 2



Gamle hus forteller sin historie til oss og minner oss om tider som har vært - gjennom dets materialer, overflater og detaljer.

Sporene av levd liv og svunne tider.


I Fossestua vår (anno 1906) var nesten alle ytre tegn på "det gamle" borte, men under renoveringen - bak vegger og tak - fant vi biter av historien!

 Disse har vi tatt vare på og lagt i små tittebokser :)


Herlig dus og gammeldags lindegrønn farge på disse som jeg har kjøpt på Jysk


Romantisk blondekant rundt rammen på glasset, og fransk tekst på siden. Aner forøvrig overhodet ikke hva det står der, fnis ;)
 

Boksen inneholder gamle smidde spikre (de største fikk ikke plass i boksen), biter av Nordlands Avis, restene av et kortstokketui, litt av halmen som ligger mellom det laftede tømmeret,  og sagflis.

Fossestuas første eier var forøvrig sagmester på sagbruket som sto nedenfor her i gamle dager ;)



Følgende opplysninger er hentet fra:
 Grunnen til at gamle hus før ble fylt med alt mulig rart i husets hulrom - skyldtes at bygningsloven ikke tillot bindingsverk uten fyll i hulrommet (brann og varmeisolasjon), og at det enda var mangel på egnet isolasjonsmateriale.
 
Norsk produksjon av glassvatt startet i 1935, men til å begynne med fikk ikke materialet så stor utbredelse.

Ikke før under gjenreisingen etter 2.verdenskrig fikk mineralull sin overlegne rolle som isolasjonsmateriale, først og fremst etter 1955 da materialrasjoneringen ble opphevet .



Aviser ble ofte brukt som isolasjon.
Vi var desverre ikke så heldige å finne noen  hele under renoveringen (pga tidligere renoveringer før vi overtok huset), men i ettertid fikk vi tak i noen lokalaviser fra tidlig på 1900 tallet :) 

Det innlegget kan du lese om du klikker  HER


Artig å tenke på at sagflisene som ligger her er hele 105 år gammel :)



Og at kortstokketuiet antageligvis har vært tatt i mange ganger av trælete arbeidsnever - i pausene med å bygge huset kanskje?



I titteboksen som du ser bakerst der, er bunnen fylt med myk stopping med linfarget stoff over - sånn at man kan feste ting med nåler.

Har enda ikke funnet noe å ha i den, men kanskje blir den display for gamle smykker....eller kanskje den blir liggende tom på roterommet enda en laaaaaaaaaaang stund, hihi ;)


Håper du har kost deg her hos meg :)
På gjensyn!
Klem fra Lise

*  Del 1, kan du lese HER.

16 kommentarer:

Hulda sa...

Dette synes jeg var utrolig lurt! Så flott å ta vare på noe av det gamle fra husets tidlige tider i disse vakre eskene. Den esken fra kortstokk var jo helt skjønn! Så artig å finne! :) Avisene også. Her fant vi masse sand i gulvet på gangen da vi renoverte. Det var visst også et vanlig isoleringsmateriale. Vi tok ut flere sekker sand fra gangen. Flotte bilder og gode tips!

Hasigamas mamma sa...

Så utrolig spennende å finne sånne gamle skatter inne i huset! Og så flott at du viser dem frem :)
Klem
Lise

Jatte sa...

Hei hei!

Så utrolig smart og fint♥ kjempekoselig å ha slike gamle minner fra huset i en slik boks da!
Har samme boks selv forresten, men bruker den til Te da ;)

Ønsker deg en fin kveld,
Klem Jatte♥

Anne sa...

Så utrolig å finne slike ting og så lurt å ta godt vare på de..
Koselig å ha slike minner fra huset og boksen var jo bare så skjønn den og !
Likte særs godt esken til kortstokken jeg..
Ønsker deg fine dager fortsatt!
KLem Anne

Solstrålå sa...

Så fin header du har fått,så ryddig og fint!Koselig å kikke innom hos deg!
En stund siden sist.
Såååå fine gamle minner du har i kassen.
Ønsker deg en fin kveld.
Goe klem fra Sol

At home with Nina sa...

Så fin!!!
Og takk for at du gjorde meg oppmerksom på den gledelige nyheten inne hos Franciska :D Gratulerer såååå masse til deg også :D Klem Nina

Jannickes Hjemmekos sa...

Så fint at dere har tatt godt gamle på slike små skatter som kan dukke opp i gamle hus. Vi har noen vi også; artig. Klem

Stine sa...

Tusen takk for gode tips til hvordan en kan få vist fram små minner, papirer og andre ting som jeg nå bare har liggende i banankasser uten å bli pakket ut mellom hver flytting. Dette skal jeg huske på neste gang jeg får ryddeånden over meg!

Anonym sa...

Så utrolig smart,artig med slike minner.
Her i huset var det også isolert med
aviser og (hold deg fast) fiskegarn;)
Vi kastet alt,angrer på at jeg ikke
gjemte en liten papirbit da.
De har små lure ting på Jysk.
Ha en vakker dag.
Klem fra Mette.

Line Elisabeth sa...

Så spennende! Artig måte å ta vare på og få vist frem de gamle tingene:)
Kjempefin titteboks..tenk at de har såå fine ting på Jysk da..:)

Ha en fin torsdag!

Klem Line E.

Anette Willemine sa...

Så flott. :) Koselig å ha slike nostalgiske minner å ta vare på. :)

Ha en fin dag!

Klem,
AW

Tino sa...

For en koselig titteboks, full av gamle minner.
Morsomt at dere har funnet dette under renoveringen. Deler av barndomshjemmet mitt er flere hundre år gammelt, og vi har også funnet deler av gamle aviser og annet, men vi har desverre ikke tatt vare på det.
Ønsker deg en fin dag videre!
Klem T

Bekka sa...

Så fint å vise frem gamle minner knyttet til huset på denne måten. Dette var lurt :) Flott titteskap var det også, vakker farge.
God torsdag!
Klem fra Bekka

Frk Kastås sa...

for en fin måte å ta vare på skjøre små minneskatter! Veldig lurt altså!
- og tittekassene var veldig søte!

SÅ koselig at du vil delta på lotteri hos meg... må ta en titt på din giveaway jeg nå.. ;)

Ønsker deg en super torsdag!
Klem fra Rikke

Mamsens hus sa...

Hei :)
Så koselig at du fant meg.
Hjertelig velkommen skal du være. :)
Jeg måtte jo titte inn til deg også. Likte bloggen din godt så da legger meg til hos deg.:)

Mailinn`s interiørblogg sa...

oij, dette var virkelig morsomt og originalt;) vi fant også alt mulig som var blitt brukt som isolasjon når vi rev vegger og gulv i huset vårt.Gamle ukeblad,tøystykker,tilogmed en gammel karakterbok.hehe=) Men her tror jeg det var mere pengemangel og ikke mangel på isolasjon som gjorde at `byggeherren` brukte alt han kom over,siden huset ble bygd i 1960.
Kjempe fint skrin du har plassert `funnene` dine i. også kjøpt på jysk! ikke værst=) ha en fin kveld. klem=)

Link within

Related Posts with Thumbnails