.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 11. juli 2012

Direktørbolig fra 1892



 Dette flotte huset på Mo, ligger ute til salgs på Finn.no.
(Bildene er hentet fra annonsen, og jeg har fått tillatelse av eieren til å vise de her på bloggen.)

Det selges sjelden slike gamle perler her, så det ble bråstopp i Finn.no runden mens bildene fra denne annonsen ble saumfart. Synes det er så spennende å se hvordan andre har renovert/pusset opp sìne gamle hus.


Boligen er et tømmret hus fra slutten av 1800 tallet, som har blitt flyttet fra Bergen og oppført på tomten i 1892. 


Det har tidligere vært direktørboligen til Rana Gruber (tidligere Båsmo Gruber), og dette huset var også det aller første huset i Rana som fikk innlagt strøm! 
"Ti år etter at Norge fikk sitt første elektrisitetsverk, kom det lys i den første elektriske lampen på Helgeland. Båsmo Gruber leverte i 1895 elektrisk strøm til sine driftsbygninger. Kraftkilden var en dampsentral tilkoblet en dynamo".


Sjekk den vakre tømmerveggen, og det flotte taket!


Ingen tvil om at det er en dame med interesse for interiør som bor her.

Det var da også slik vi kom i kontakt med hverandre, jeg og eieren ....gjennom kjøp/salg-siden på facebook. Begge har vi kjøpt fine ting av hverandre,opptil flere ganger. 

På soverommet vårt ligger bla et nydelig gammelt toalettsett bestående av håndspeil, klesbørste og hårbørste, som jeg har kjøpt av henne :)

Nå krysser jeg bare fingrene for at damen lager seg en interiørblogg snart! De holder på å renovere et gammelt Nordlandshus fra slutten av 1800-tallet som de bruker som sommerhus, og det  hadde unektelig vært spennende å få følge dèn prosessen :)


Vakkert med brede profilerte lister!

Lekkert at trappa er beholdt mørk her. 

Med all respekt for smak og behag, så synes jeg mange (ikke alle) vakre gamle trapper fort blir pregløse og "usynlige" om de males helt hvite når rommet ellers også er hvitt.

Koselig og vakkert med smårutete vindu, og grønnmalte vannbrett å listverk :)

Fossestua vår skal også males, og det er høyst sannsylig at det blir grønne lister rundt vinduer og dører....i en litt lysere støvgrønn farge en her.

Overskyet og utrygt for regn i dag, så får vel finne arbeidslysta så jeg får stablet resten av veden inn i vedskjulet før regnet kommer.

Håper sola skinner på DEG ihvertfall :)
Ha en fin dag!

Klem fra Lise

5 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

Wow, så flott! :D MASSE inspirasjon her :)

liven sa...

Så fantastisk vakkert!!!

Anonym sa...

Ååå så utrolig flott,elsker slike gamle erverdige hus. Var og besøkte barndomshjemmet til Bjørnstjerne Bjørnson her forleden,det var spennende med omvisning der.
Nydelig hus og hage du og har Lise.
Klem Mette.

Bestefars Verksted. sa...

Ja,du kan tro jeg har fått med meg dette !!! Et aldeles nydelig hjem......men desverre på feil plass,for oss. Heldig er den som havner der....!!! Nydelig i hagen din,Lise.....ønsker meg en humle,kjenner jeg......du har virkelig gjort det flott :) Kos deg videre,her fryser vi idag......isende vind fra Saltenfjorden.......!

Brunt sukker sa...

så vakkert hus <3 tenk å få innrede og bo der da!!!bloggen di er så flott!legger meg til og føller deg klem fra Eli:)))

Link within

Related Posts with Thumbnails