.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

lørdag 13. juli 2013

Ytterdør, før/etter.


Når lommeboka er slunken,  prioriteringslista lang, og drømmen egentlig er å ha ei  orginal gammel  grønnmalt dobbeltdør med overlysvindu, så får  man bare gjøre det beste ut av det man allerede har.

 1 liter maling er tross alt betraktelig mye billigere en ei "ny" dør :).


Slik var utgangspunktet....



Underveis......

Fremgangsmåte:

1. Vask døren godt. Salmiakkvann funker fint.
2.  Kjenn etter med hånden om det finnes ujevnheter og puss lett over med fint sandpapir. 
3. Sparkle alle hull/skader og la tørke. Puss lett over med sandpapir der du har sparklet.
4. Fjern pussestøvet med en tørr mikrofiberklut.
5. Maskèr  steder på døren som du ikke vil skal få maling på seg. Slik som dørhåndtak, låsekassen, hengsler ol.
6. Husk å dekke til gulvet på inngangspartiet også..
7. Mal helst på formiddagen. Selv malte jeg litt utpå ettermiddagen, med det resultatet at masse insekter festet seg i malingen. Tidlig på dagen er ikke insektene like aktive, men det kom jeg selvsagt ikke på der og da :P. (bare å puste rolig, fjern insektene når malingen er tørr, puss lett over og begynn på nytt ;)).
8. Bruk både liten rull(for glatte flater) og pensel (fordriver). Rull malingen jevnt på, og dra over med fordriveren etterpå. 
 9. La helst døren stå åpen til malingen har tørket.



TIPS:

Blå maskeringstape er å anbefale, da denne trygt kan sitte på i flere dager uten at du blir plaget med å få den av. Tapen fjerner du når du har tatt siste malingsstrøket, mens malingen enda er våt.

Det viktigste tipset før du begynner å male en ytterdør......sjekk langtidsvarselet!

Overskyet, vindstille oppholdsvær over flere dager er å foretrekke :). 

Hvis du har mye sand eller rusk på trappen/rundt inngangspartiet, kost det bort før du begynner å male! Kjipt om det blåser litt opp og smuss eller sandkorn fester seg i den våte malingen.

Husk også å feste døren på en slik måte at den hverken kan blåse opp eller igjen mens malingen tørker.
 

Her er første strøket unnagjort. 

Skulle gjerne hatt katteluka i samme farge som døra, men malt plastik tror jeg ikke hadde sett så fin ut etter en stund i bruk. Vi har to katter som bruker luka flittig.

 Fargen heter forresten "Vogngrønn", og var  mye brukt som kontrastfarge på dører og listverk tidlig på 1900-tallet. Passende for Fossestua vår synes jeg, som er bygget i 1906 :).

 Ideen til fargen kom egentlig allerede i forfjor da jeg kjøpte en mørkegrønn gammel langkrakk på bruktbutikken. Brukte den ute på trappa, og tenkte umiddelbart at fargen hadde tatt seg godt ut på ytterdøra også. Da Hulda viste frem sin vakre nymalte ytterdør, ble jeg ihvertfall sikker. Fargen var kjempelik den jeg hadde på krakken, så jeg var snar å spørre henne om hva fargen hun hadde brukt het :).

Hvilken malingstype du vil bruke er en smakssak. Selv har jeg brukt 2 strøk med Tjæralin. Bruker du annen maling må du bruke grunning først, noe man ikke  trenger hvis man bruker Tjæralin. 


 Minner om utgangspunktet......


Tadaaa......ferdig :).

Huset fikk straks mere særpreg, og jeg er kjempefornøyd med forandringen :))).

 Nå mangler "bare" mere hvitmaling på 3 av husets sider. Bygging av tak, gelender, og utsmykkinger på inngangspartiet. Diverse støttemurer, utfylling av tomta,  mm mm.

TTT (ting tar tid), og koster dessverre penger også gitt :P.. For ikke å snakke om energi til å utføre alt. 

Er uansett storfornøyd med å ihvertfall ha fått malt både garasjen, hundehuset, og ytterdøra i sommer :).


Ønsker alle en riktig fin dag :)
Klem fra Lise

12 kommentarer:

liven sa...

Kjempeflott!
Synest det er finest med dør i kontrastfarge :)
Godt jobbet Lise, selv malte jeg alle våre ytterdører svarte...men de trenger en ny make-over nå :)
Klem klem

Anonym sa...

Hei, det ble kjempefint. Utgangspunktet ditt var det en sånn ferdig, glatt dør ala masseproduksjon fra Maxbo el lignende? Har tenkt tanken selv med å male, men den er jo så "glatt". Sitter malinga godt? Kvier meg litt, redd den blir fort ripete og stygg. Lena :-)

Fossestua sa...

Hei Lena :)
Utgangspunktet er en glatt masseprodusert dør ja. Hvis du følger alle tipsene mine, spør gjerne på en fargehandel også hvordan du går frem for sikkerhets skyld, så skal resultatet bli bra :). Bare husk at malingen må bli helt tørr før du tar neste strøk. Jobb med små områder av gangen, og vær oppmerksom på sig i malingen. Tjæralin er ihvertfall slik at den kan jobbes en stund med før den tørker, så man rekker fint å glatte ut dråper/sig i malingen underveis men man jobber. Sprøytefinish blir det ikke, men nesten ;). En skikklig fordriver-pensel (bred pensel) er superviktig å bruke, og gjør at finishen blir fin :).
Mhv Lise

Fossestua sa...

Ps. Husk også at malingen må herde en stund, så helst ikke ta på døra og vær forsiktig med nøkler ol. ihvertfall den første uka :).

Gårdsjenta sa...

for en forskjell!! kjempeflott farge :) her har nok døra vært hvit siden den inngangen ble bygget i 1910, ellers ville nok jeg malt også :) orginaldøra har jeg stående, så kan gjøre en sjekk ;) moro at det matcher krakken din!

Nina Iren sa...

Døra ble kjempefin da den ble grønn. Hele inngangspartiet ble forandra, da du fikk døra grønn, syntes det ble mye finere nå.

Randi sa...

Så flott det ble! Herlig grønnfarge som passet perfekt hos deg:)

lisje astrid's husblogg sa...

Wow! Dette var berre så fint, og passa perfekt til huset og stilen!
Rett og slett vakkert!! :)

sivknivklestativ sa...

Døren ble kjempe fin. Passet bare så bra inn med en grønn dør :D Fin søndagskveld til deg

Mitt i stua sa...

Superfint ble det. Flott blogg har du også. Legger meg til som følger for hit kommer jeg gjerne tilbake :)

Ha en fin dag
Cecilie

Hulda sa...

Døra ble kjempefin! Flott med det grønne som bryter med det hvite på denne måten. Det gamle huset ditt kler også den vogngrønne fargen. :) Så fint du har det ved inngangen med bord, benk og kasse med blomster i.

Takk for at du nevnte meg i innlegget ditt, det var koselig. :)

Tante Titti sa...

Så flott det ble! Det gjorde så mye med helheten på huset ditt. Veldig fint! (og jeg fikk enda mer lyst til å male min hvite ytterdør. )
Ha en fin fin sommerdag - håper solen skinner hos deg, det gjør den iallefall ikke her... Snufs.
Titti-klem

Link within

Related Posts with Thumbnails