.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

tirsdag 7. desember 2010

Viste du at svibler ikke trenger vann?


Om svibler står det skrevet:

Svibler (Hyacinter) 
Hold jorden lett fuktig, den skal ikke tørke ut, men det skal ikke vann direkte på løken - bare røttene.
 

  Vel, det er egentlig en sannhet med modifikasjoner....svibler trenger ikke vann! De har nok næring i løken, og om du gir de vann så blir de bare lange og skrantete!


Kremt, ser vist noe annet som absolutt burde fått vann! Så rimelig tørst ut den eføyen her inne på badet, hihi :)


 Jeg kjøpte de første sviblene for over 14 dager siden, og de har ikke fått en eneste dråpe vann!

Alikevel så står de der både lubbne og fine, og dufter aldeles nydelig :) Med helt perfekt lengde!


Tallerkenhyllen er fra Ib Laursen om noen lurer :)


Kommoden også :)


Her har dere en liten oversikt over hvordan de andre juleblomstene helst vil ha det :)
Opplysningene er hentet fra "Mormors sider".

Julestjerne
Julestjernen skal stå lyst, men ikke i direkte sol. Den liker å ha det ganske varmt, men kan med fordel stå noe kaldere under blomstringen. Når den blomstrer bør den vannes rikelig med lunkent vann, deretter sparsomt.

Stueazalea
Den skal stå lyst, men ikke i direkte sol. Den vil gjerne ha det litt kjølig. Den må ikke tørke ut og skal ha rikelig men vann i blomstringstiden. Av og til bør den senkes ned i en kum eller bøtte med kuldeslått vann. Der skal den stå 10-15 min. - til det ikke kommer flere luftbobler.

Juleglede
"Juleblomst nr. 1". Den trenger mye lys, men ikke direkte sol. Den vil ha det kjøligere enn julestjernen og må ha vann regelmessig.

Julekaktus
Julekaktus bør ikke forveksles med påske- eller andre kaktuser (Rhipsalidopsis-typer). Den har rørformede blomster med flere kronbladkranser. Fargen er rød, rødlig fiolett eller hvit. Den kan ha litt svakt sollys, men helst lett skygge. Den skal ha det middels varmt. Etter september holdes den tørr og kjølig til blomsterknoppene kommer. Etter blomstring skal den ha hvile og mindre vann enn i blomstringsperioden, men leddene må ikke skrumpe. Om sommeren trives den godt på et skyggefullt sted i hagen, men kan lett bli angrepet av snegler - så hold godt øye med den. Innendørs liker kaktusen godt fuktig luft og regelmessig dusjing. Julekaktusene kan oppnå en anselig alder og størrelse hvis den får godt stell.

Amaryllis 
Vann med temperert vann, og unngå vann rett på løken, det er røttene som skal ha vann. Jorden holdes deretter jevnt fuktig, men ikke søkkvåt. Den ikke skal tørke ut, heller ikke ha for mye næring og vann. . Snu potten rundt med jevne mellomrom slik at den ikke vokser skjevt.
Når den første blomsten springer ut, kan du gi næring. Får den mange store blomster kan den behøve støtte av en blomsterpinne.


Fra det ene til det andre....har irritert meg litt over at avisen stadig blir liggende å slenge overalt , så nå har jeg rett og slett montert en magasinholder på kjøkkenveggen. Der skal dagens avis få bo! Sånn i utgangspunktet ihvertfall :)



Et av fjorårets julekort har fått plass på fremsiden :)



Denne kommoden er jeg kjempglad i. Den har en nydelig kalket finish....det eneste aberet er at den faktisk ikke tåler vann! Men fin er den, og det er jo det som teller ikke sant? Kjeeeeeempepraktisk på et kjøkken :)


 Oppå den har lyshusene fra Walter&Co fått selskap av et lite grantre....plukket rett utfor døra i skogkanten ved  "Fossestua" :)

  Den "juleblomsten" tror jeg forøvrig må være den enkleste å få til :)


Ønsker dere alle en riktig fin dag :)

Klem fra Lise

40 kommentarer:

Tove sa...

Hei hei
Så koselige bilder du viser.
Så fint at de ikke trenger vann. Mine har vel aldri fått en dråpe.
Nyt dagen
Klem TOve

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Mine har heller ikkje fått vatn og er ikkje so store i år som åra før....☺
Fine bilder du viser!
Du er ikkje åleine om å irritere deg over aviser-ingenting hjelper her i huset :( Dei er ikkje akkurat dekorative-men det er det ikkje alle som bryr seg om...☺

Håpe du har ei fin førjulstid☺

Klem M♥

KAYSO sa...

Så fint du har det! og takk for vannetips til sviblene! :) jeg har gått til innkjøp av et partre-stykker jeg også :) Fine! Så kult at du hadde plantet i den esken. Jeg har den samme (også på badet), men har blader i den :)

Grønnsakshagen sa...

Så fint du skrev om amaryllisen også, den lurte jeg litt på her om dagen. :-)
Nydelig magasinholder, håper den hjelper på avisrotet! Vi har en aviskurv, men den er alltid overfylt så det ser like rotete ut..;)

Anonym sa...

Supert innlegg, dette var nyttig! Kjøpte svibler i går og har gitt dem vann. Men no skal dei ikkje få meir ;)

Ha ein fin dag♥

Nydelige bilder forresten!

Klem

Unknown sa...

For ett herlig innlegg ,))
Flink du er som deler!!♥
NYDELIGE bilder og herlig stemning hos deg .))
Takk du for dine gode ord, jeg ble varm om hjertet jeg!!♥
Gode deg!! ,)
Nyt av disse herlige tider, pass på å kos deg og ta en pust i bakken♥
Varm klem fra meg,
Anki

Emilies interiør sa...

Kjempekoselige bilder fra ditt herlige julehus! Og takk for gode tips, veldig kjekt med blomster som ikke trenger vann ettersom jeg har en tendens til å overvanne alt...

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Nydelig bilder og jeg likte veldig godt innlegget om småfuglene og kattene :-) Har 2 katter selv og jeg kjenner godt tilstanden du beskriver med klaprende kjever og lyden av dette... La meg til som følger også jeg, hit kommer jeg gjerne tilbake!
Ha en deilig førjulstid!

Varme hilsener fra Tone

Unknown sa...

Nydelige bilder:)
Du har det så vakkert ♥
Jeg tåler desverre ikke svibler, og det er dumt, for de er knallfine:)
Og hadde jo verdt mitt i blinken for meg som IKKE har grønne fingre tydligvis...

Ha en herlig tirsdag!

Klem Line

Anonym sa...

For noen nydelige bilder,
lekkert. Mange flotte
juleblomstertips,takk,jeg
trengte de.
Ha en fin dag.
Klem:)

Tino sa...

Dette visste jeg ikke, har vannet mine flittig jeg. Ikke rart de blomstret ferdig så fort ;)
Kjempe koslige bilder, herlig med minitreet og zinkhusene.

Ha en fin dag videre!
Klem T

Min stil sa...

Uuuups da, jeg som nettopp har vært å vannet sviblene. Jaja, det blir vel sikkert bra alikavel. Nå vet jeg alle fall det til neste gang.
:) Susanne

sylvia sa...

hei. nydelige bilder, å så kjekt med så masse tips ang juleplanter,
ønsker deg en fin kveld,
klem fra sylvia

Villblomsten sa...

Så mange flotte bilder :-)

Heimekjær sa...

takk for blomstertips:) eg klare knapt å holde liv i mine grønne plantar..men tenker investere i sviblar og amarylliser !! så får eg passe godt på dei:) godt at dei ikkje treng så masse vatn:)

Britt sa...

Du har det så koselig! Jeg er også veldig glad i Ib Laursen. Og jeg liker det nye blogg-bildet ditt!

Just a Little Vintage sa...

Tuuusen takk for utrolig fin hilsen=)! Det varmer!!! En flott blogg du har og jeg følger deg gjerne videre=). Nydelige bilder du deler med oss og takk for blomster tipsene(de trengte jeg..hihihi)!

Ha en deilig tirsdag videre=)!
Klemmer!

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Hei Lise! Tusen takk for like koselig kommentar på min blogg :-) og hjertlig velkommen som følger!
Klem Tone

Et hverdagshjem sa...

Hei!
At svibler ikke trenger vann lærte jeg i år, og nå skjønner jeg hvorfor sviblene mine tidligere har blitt så lange og hengslete;) Har ikke gitt mine noe vann heller, og de blir så fine!
Men jeg trodde det samme om amaryllis, så da lærte jeg noe nytt i dag også når jeg leser at de skal være lett fuktige.
Nydelige bilder, så utrolig flott stemning! :)

Ha en fin adventskveld :)

Veronica sa...

Så koselig du har pyntet! :-) ..og tusen takk for blomstertipsene!

Ønsker deg en fin kveld :-)
Hilsen Veronica

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Åhh så nydelige bilder! Takk for at du deler blomsterråd/stell med oss!
Det er ikke bare huset ditt som er så fint pyntet! Bloggen din er så flott! Sukk.
Ha en fin kveld! Klem fra Hjørdis

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Den tallerkenhylla di var superlekker! Takk for blomstertips, no more water til mine svibler;)
Klem:)

Shy sa...

Takkar for tips! Skal slutte med vatn at once. Men amaryllisen min er allereie skjeiv....

Bittelille villa/Jennifer sa...

Hei hei:)

Jeg er ny følger her inne:) Veldig fin blogg med masse inspirasjon, og vakkert hus har du:) Herlige blomstertips!

klem Jennifer

Fossestua sa...

Hei Jennifer :)
Håper du ser denne...kom ikke inn på noen profil hos deg.
Kjempekoselig at du har lagt deg til som følger, og tusen tusen takk for de fine ordene :)
Håper at du vil trives hos meg :)
Klem fra Lise

Solstrålå sa...

Dette var flotte bilder fra en koselig Fossestue!!
Du er flink!Alt er så smakfullt!
Ja juleblomster får jeg ihvertfall nok av i julemåneden.
Jobber i blomsterbutikk jeg vettu!
Kjenner at jeg må kjøpe litt,men blir ganske metta ja!
Store goe klem fra Sol

Malgorzata Ingstad sa...

Sviblene er flotte (trenger ikke vann eller næring fordi de har alt de trenger i løken sin!)men alle dyre- og fuglebildene dine er supre. Veldig hyggelig å titte hos deg, varm hilsen fra Maria

Hos Jorunn sa...

Hei Lise. Så fine bilder du viser, flott med litt blomstertips også:) Den veggkurven var forresten lekker og tusen takk for øreringene, de var virkelig stilige!! Ha en fin dag, klem fra Jorunn

h.espe sa...

Hei, og takk for kjempekoselig besøk og gode ord på bloggen min - alltid utrolig hyggelig når nye finner veien inn til meg!!!

Dette er en helt ny blogg for meg også, og her må jeg nok bruke litt tid - masse flott å se...

Ønsker deg en flott adventsuke videre!

Klem fra Hildegunn

FlorasFrue sa...

Tusen takk for gode ord, jeg blir kjempeglad for de!
Og supert med tips om stell av juleblomstene, nå har jeg skrevet ut listen din så jeg kan passe litt bedre på de :)
Klem

Anonym sa...

Så nydelige bilder du viser og av så mye lekkert.
Jeg irriterer meg også over avisene som flyter, smart tips du kom med.
Her og står den flytendende kanelen og godgjør seg.
Takk for tips om stell av juleplanter, det kan trenges her hvor blomstrende planter ikke beholder blomstene så lenge.
Ønsker deg en fin onsdag.
Klem Mio

Camilla sa...

Ikke vann i det hele tatt?

Hmm, da forsøker jeg det. Takk for et supert tips!!!

Klem fra meg.

Lille Persille sa...

Dette med sviblene var helt nytt for meg-takk for tips søte du!

Milla`s interiør sa...

Så nydelig det var her hos deg!!
Ved en tilfeldighet snubler jeg innom deg, og ser at du har en slik talerkenhylle jeg har vert å utkikk etter! den er så flott, og så fint du har pyntet! kan du tipse meg om hvor du har kjøpt denne, og om det er lenge siden? fikk beskjed om at denne ikke var i produksjon lenger, og finner den ikke igjen noen steder
:( men har virkelig lagt min elsk på den, og ble så glad da du delte navnet på leverandør og flott bilder:)kanskje det finnes et lite håp:)
Tusen takk for titten!
Ønsker deg en fin vinter onsdag!
klem

Sommerhuset i bakken sa...

Åhhh, så utrolig flotte bilder. Sååå mye fint. Sukk! Helt herlig! Og tusen takk for gode tips om julens blomster. Veldig nyttig!

Ha en riktig fin kveld!

Katharina sa...

Så mye fint du viser....koselig tid dette ja:)
Mange flotte tips til å få juleblomstene til å overleve.
Gleder meg til å se innom deg igjen..ha en fin kveld:)
Klem fra Katharina

Snuskebassa sa...

Du har det utrolig koselig!
Og tusen takk for god informasjon om julens blomster!
Jeg har kjøpt svibler, og i likhet med de fleste av blomstene mine så får de IKKE vann. Det slår ikke alltid så heldig ut... :-)
Jeg har forresten ikke operert meg, fikk bare så gruelig kink i nakken for litt siden, og har lagt meg til en slik skakk gange :-)
Klem fra Liv

Monica sa...

What? Stjeler du plakaten jeg har stjelt på nett? :P Jeg er rystet, dyyypt rystet! :)

Lill sa...

heihei
grattis med vunnet englesmykkeanheng hos meg:)
klem

Nostalgia sa...

Takk for gode tips :-) EEElsker svibler, men har også gjort den erfaringen at de blir laaaange om de får vann...

Ønsker dg en fiiin dag !
Klem, Nostalgia

Link within

Related Posts with Thumbnails