.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

søndag 30. juni 2013

Plantebordet mitt / Pottingtable




Garasjen vår er delvis "innfelt" i terrenget, og dermed har jeg på baksiden fått en perfekt plass å ha  plantebordet mitt på  :).



Plantekroken har blitt en hyggelig plass å oppholde seg på i hagen, i tillegg til at den er både funksjonell og praktisk. 

Her har jeg hageutstyret som er oftest i bruk lett tilgjengelig, og takutstikket sørger for at tingene stort sett holder seg tørre.


Den store sinkbaljen  fyller jeg opp med vann ca en gang i uken. Lettvindt å fylle vannkannen her, i stedenfor å bære tunge vannkanner helt fra der vi har utekranen.


Plantebordet er et konsollbord jeg kjøpte på Skeidar for ca 3 år siden. 

Under bena på det har jeg montert gummiknotter, så  det ikke blir stående å trekke vann/fukt fra underlaget.


Lykten på hylla brukes flittig til mygglys. 

Hater mygg!!! 
*scratch, scratch*

Her og der står krukker med stilklinger. Humulus lupulus (Humle) stiklingen jeg tok for bare noen uker siden, er allerede godt i gang med klatrejobben. 

Viste du at en humleblomst i god vekst kan vokse opptil 20 cm i døgnet? Rått, hva? 

Koselig å høre på radio når man pusler i hagen :). 

Syrinhekken har vokst en del, men langt fra så fort som jeg hadde håpet på. Synes den bærer lite blomster også. 

Skulle kanskje gitt den litt gjødsel? Tar gjerne imot tips :).


I annledning bloggtreffet jeg hadde forrige helg ble vannkannen her fylt med villblomster. Til daglig derimot er det bare rent vann i den, og såpe og klut pleier ligge lett tilgjengelig oppi vaskevannsfatet. Superpraktisk å kunne vaske skitne hender og føtter ute :).

 Jeg kan ikke skryte på meg å ha spesielt grønne fingre, men grønne tær derimot....ja dèt har jeg ofte :D.

 Flipp-floppèr er fottøyet som oftest befinner seg på føttene mine sommerstid, såeeee.....dere ser vel tegninga ;). Er det ekstra ille, så er den store emaljebaljen som henger på veggen super å bruke til fotbad.  

Den vakre storblomstrende klematisen jeg hadde her før, tok desverre vinteren knekken på, så nå har jeg plantet alpeklematis som er mere harfør.

 Skulle helst ha hatt en  rosa alpeklematis, men har enda ikke funnet noen på gartneriene her i nærheten. Finner jeg det, blir denne lilla klematisen gravd opp å gitt bort.


Den  fylte hybriden  èr vakker da, men jeg er litt sær med farger ;). Vil helst ha rosa, hvite/lime, sølvaktige, og mørkerøde (sorte) blomster/busker i hagen, for å holde det litt rolig.

 Blomster med blå, mørkelilla  eller sterkt gule blomster er selvsagt vakre de også, men fargene blir  "feil" i vår hage. Elsker å se blomster med forskjellige farger blandet sammen i andres hager, men hos oss får jeg det ikke til.


For meg som elsker symmetri blir det litt som å  gi hvert eneste vindu i stua,  forskjellige gardiner ;). 

"Trøsten" er at alpeklematisen nesten er enda finere når den er avblomstret! Se det søte bustehodet den får! 

Klem fra Lise


8 kommentarer:

Mor Inger`s hus sa...

For en herlighet.

Skjønner godt at du tilbringer mye tid her, og gleden over grønne tær kjenner jeg godt til.
Er jo beviset på at vi gjør noe :)

:) Inger

Hos Jorunn sa...

Så fint du har gjort det!! Smart å lage en slik plantekrok...og du har jo pyntet med masse fine detaljer...veldig gjennomført!!

Ha en flott uke, klem fra Jorunn

Dortesjs sa...

super smukt du har det du bor jo fantastisk, og dejlig plads til plantebordet ;O))

Marie sa...

Fantastisk flott plantekrok du har :)
Eg vil heller ikkje ha gult i hagen, men blått og lilla får plass mellom masse rosanyansar og kvitt :)

Det står ei gul og og ei rød rose mellom rosene, det er dei aller første rosene eg planta og eg har ikkje hatt hjarte til å fjerne dei. Eg var ikkje like bevisst då eg starta opp, var glad for alt som ville vekse ;) Eg har også eitpar store flotte pelargonia som eg fekk til fødselsdagen min for nokre år sidan. Hadde nok aldri kjøpt raudt sjølv, men men.

Syrinhekken må du berre gje tid til å etablere seg skikkeleg så blir det nok rikeleg med blomar. Syrin treng nokre år til å etablere seg og vekse seg til.

Nå skal eg kose meg med fleire innlegg her hos deg :)

Anonym sa...

Herlighet såå lekkert du har det,smart og praktisk er du også. :) Nyt dagene.
Klem Mette.

Monica fra Koseleg sa...

Åh så flott- her kjenner eg at eg kunne kosa meg skikkeleg- inspirasjon i massevis fann eg også!
Ønsker deg ein fin sommarkveld!

Lene fra Lillehammer sa...

Åå, så koselig uteplass du har da, masse lekkert. Likte jo også veldig godt radioen din (har en maken, hihi).

Bjørg sa...

Takk for titten! Så mange stemningsfulle bilder og ideer til egne prosjekter. Ha en fin sommer!

Bjørg

Link within

Related Posts with Thumbnails