.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 2. februar 2011

Redesign - Trenger litt hjelp!


Gjenbruk har blitt både en motesak og en miljøsak.
Bruk og kast er forlengst ut, og redesign er mere populært en noen gang!
Ved å lage noe nytt av noe gammelt, kan man forlenge levetiden av brukstingene og samtidig få noe unikt til hjemmet sitt som ingen andre har maken til!

Bildet fra Living.


Interiørforretninger som Home & Cottage og Living har også fått med seg gjenbrukstrenden. De har fullt av nydelige møbler laget av gjenbruksmaterialer denne sesongen.


Bildet fra Living.

Varehuset  Living har en hel serie med rustikke møbler laget av tremateriale fra gamle båter i kombinasjon med rått stål. I tillegg har de flere enkeltmøbler laget av gjenbrukt tre som alm og eik.

Bilde fra H&C

 Hos Home&Cottage finner du disse råfine (dyre) håndlagde rammene som alle er laget av gjenbrukstre. Om du har liggende noen ødelagte rammer hvor glasset er inntak, litt listverk, ei gjærsag, og noen skvetter med maling, så kan du jo prøve å lage noen lignende selv ;) 


Bildet fra Klikk.no
Smått med penger, eller/og lyst på noe helt unikt?
Europaller har uante bruksområder, og det beste er jo at de ikke koster noe som helst!!!

Bilde fra Klikk.no
Her er det bare fantasien....og kanskje "litt" nevenyttighet som trengs ;)


Bildet fra bloggen Charmerende gjenbruk
Hvordan man lager en lampe av Norgesglass og andre morsome tips finner du i boken som heter Sjarmerende Gjenbruk!



Det er myyyyye man kan bruke om igjen, og ikke minst tar man vare på miljøet. Gamle ting har ofte en historie og bidrar til å sette  et mere personlig preg på hjemmet ditt også.


 Det er moro å eie et møbel som ingen andre har maken til, slik som denne sjenken jeg har pusset opp. Om du har lyst til å se mer av den så kan du klikke HER.

Har DU forresten noen gode ideer til hvordan bruksting kan få en helt  ny bruksverdi ved enten å bruke de til noe annet enn det de var ment for, eller å redesigne en ting/møbel til noe annet ved hjelp av enkle midler?

ALLE forslag mottas med stooooooor takk!!
Har nemlig lovet å hjelpe den lokale bruktbutikken vår ASKELADDEN  med tips om emnet, siden de holder på å planlegge  et spennende kurs om gjenbruk og redesign :)
De er råflinke selv, så jeg har jo bare liiiiiiit prestasjonsangst, hihi (nervøs latter) :)

Blir superglad om du kan legge igjen noen fine forslag i kommentarfeltet mitt!!

Om du har før/etter bilder også som du kunne tenke deg å dele, så legg gjerne igjen bildet på facebooksiden deres. Den finner du HER.

6 stykker gjettet riktig på spørsmålet i forrige innlegg,  og svaret var: Småpusene våre såklart!!!

Etter en liten lappeloddtrekning, ble det Pia Nelly med den flotte bloggen Hund, hus og hage som stakk av med vinnerloddet!  Gratulere :) Send meg adr din så dukker det opp en liten overraskelse i postkassen din!


 ♥ Kjempekoselig at nye følgere har lagt seg til siden sist! Hjertelig velkommen ! ♥

Klem fra Lise

24 kommentarer:

Hulda sa...

Ja, det er utrolig mye man kan lage av noe som opprinnelig var noe helt annet. Bare fantasien setter grenser der. Så nydelige de skjenkene var. Helt skjønne! Nevnte jo et tips for deg i går, men skal se på siden du skriver om. :)

Just a Little Vintage sa...

Weeeee=)!!! Tenk at jeg skulle vinne, så gøy=)! Og igjen, Tusen Takk for fine ord du legger igjen hos meg, det varmer alltid!! Sender deg en mail med adressen=)!

Ja, gjenbruk er i vinden som aldrig før!! Og det er jo utrolig moro=)! Den skjenken din er bare så utrolig lekker!!! Hm...gjenbruks tips...det kan jo være så mangt;)...jeg har tenkt å lage arbeidsbord ut av en gammel dør, må bare få gubben til å snekkre sammen noen bukkeben;). Er litt usikker på om jeg skal ha pleksiglass liggende oppå døren, for å verne den og for å få et "flatere" arbeidsområde;)!

Ønsker deg en herlig onsdag!!
Klemmer!

Min stil sa...

Heisan du. Flotte bilder av gjenbruksmøbler.
Det er jo så masse fint man kan lage. F.eks bruke en gammel dør. Sette på noen knagger og skrive ett fint dikt, eller male litt av den med tavlemaling.Så får man flere bruksområder. Eller ta to gamle sandkakeformer, lime bunnene mot hverandre, surre litt hamp rundt, dekorere de og bruke som lysestaker. Lykke til.
Klæmmer Susanne

Ann sa...

Hva har du rotet deg oppi nå da?! ;))) Hi, hi, nei tuller bare, så flott et initiativ!! :) Ja både det du gjør her, og bruktbutikken som skal holde kurs i redesign og gjenbruk!! -Knallbra!!! Kan jeg få holde det kurset??! Hi, hi, tuller igjen jeg med DET hadde jammen vært spennende! 8)) Tenk bare så mye spennende og rart som finnes i en bruktbutikk!! Sukk mitt hjerte så mye vakkert og tøft vi kunne ha lagd da!... Men da hadde jeg nok blogget meg ihjel etterpå! :DD Jeg elsker både gjenbruk av materialer og gjenbruk av ting, og redesign, og gammelt på en ny måte, og... ja du vet? ;0) -Unike ting med personlighet og særpreg! Lykke til! Håper dere får mange forslag! Kanskje jeg skulle laste opp et bilde eller to fra mine gjenbruk/redesign/DIY-prosjekter på den siden jeg også... vel:

Ha en fortsatt fin uke! :)

Klem, Ann,
Interiørboggen Glassveranda.

Nina Iren sa...

Heia. Så kjekt da å få ver med på noe sånt da!!! vet du kor tid det kurset skal ver da??? hadde vert kjekt å bli med på noe sånt!! jeg var nettopp hjemme en tur i Stavanger, var da på Living...kan tro det var mye fint av sånne gjenbruksmøbler....helt topp att en kan bruke matrialer om igjen.

Tino sa...

Så mye fint! Redesignkurs skulle jeg ønske at ble holdt her også. Utrolig flott at gamle materialer kan brukes om igjen, og at så mange velger å kjøpe brukt eller pusse opp det de har fremfor å kjøpe nytt.
Jeg har sikkert sagt det før, men skapet ditt er helt nydelig!
Klem T

(eddas) sa...

Heisann..
ja har vært moderne i 25 år jeg he he
Er det Askeladden i Sandvika som holder kurset??
Er det noe en kan melde seg på?
Ja..det er så spennende med gjenbruk og redesign og nye brukermåter på gamle ting...LOVE LOVE IT..
klemklem

Nostalgia sa...

Flotte og inspirerende bilder ! Gjenbruk er gøy :-)

Ønsker deg en god natt :-)
klem, Nostalgia

Heimekjær sa...

hihii i know..eg skull ejo ikkje ete sånt i dag..men men:) dei smaklte fantastisk godt om eg må sei det sjøl! funne beste oppskrifta på søt gjerbakst!!

her var det masse fine inspirasjonsbilder å hente:) trenge det i disse kalde gusjne vinterdager:)

ha en fin kveld

klemmer linda ♥

liven sa...

Gjenbruk er tingen!!
Håper det kommer noen gode ideer å dele med oss her i blogglandia :o)

ha en fin dag Lise

Maleriet fargehandel sa...

Det er dessverre ikke noe egnet underlag for maling :( Du kan selvfølgelig legge ei prøve med en flekk heftgrunning. Sitter den så gåt det greit. Ville brukt halvblank så den er lett å vaske. Bruk vanlig maling. Ikke noe sånt kalkgreier :O)

Mvh Heid

Britt sa...

Hei, tusen takk for varmende kommentar om puseinnlegget mitt! Folk som ikke har dyr skjønner ikke helt at man savner dem når de går bort, jeg blir så oppgitt over uttrykk som "det var jo bare en katt".
Kjempefine bilder og ideer du viser frem, jeg er fan av gjenbruk, selv om jeg også kjøper mye nytt...Det handler vel mest om at jeg ikke er så flink til å snekre selv, og ikke har jeg en handyman i huset heller...

Ha en fin dag!

Klem fra Britt

KAYSO sa...

Jeg så en del av disse pallene osv i siste Boligdrømbladet også. Fantastisk da, at en kan gjøre interiør så stilig med slike enkle tiltak egentlig. Det er bare fantasien som begrenser en egentlig! Hmm, kommer ikke på noen supergode ideer akkurat nå, men you'll know if I do :)

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Tusen takk for hyggelig hilsen inne hos meg.
Har kikket igjennom din blogg også, og jeg kan vell si at vi er litt i samme båt når det kommer til renovering :-)
Koslig og lese, og masse inspirasjon her inne.
Jeg følger med videre hos deg :-)
Hilsen fra Astri :-)

Siljes Hobbyrom sa...

Så flott innlegg!!
Dette fikser du uten problem ;))

Ønsker deg en strålende dag!!
Klem

Merethe sa...

Her viser du mye fint. Det er spennende å pusse opp gamle ting. Og gjøre det om å bruke det på andre måter. God helg til deg og lykke til med strykemerker :)

Prinsessen paa erten sa...

Hmmmm, kan ikke komme på noe i farta. Kanskje fordi det er så himla mye man kan gjøre og omskape! Lykke til!! Klemmer

Marianne Dragon Waagan sa...

Heisann:)
Flotte og inspirerende bilder du har, liker virkelig bloggen din:) Gjenbruk har vært min lidenskap lenge, og prøver så godt jeg kan å finne nye bruksområder når jeg kommer over gamle og slitte ting.
Er blitt følger av bloggen din.
Ønsker deg en fortsatt fin og inspirerende helg:)

Klem fra Marianne:)

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Gjenbruk er tingen, love it ! ♥ Møbler som er er gamle, og møbler som er laget av gjenbruksmateriale har mye mer sjarm og sjel enn det som er helt nytt syntes jeg. ♥ Paller er å få mange steder, har også sett at disse blir gitt bort gratis på finn. Hadde vi hatt plass skulle jeg gjerne hatt en pall med hjul, og denne skulle vært beiset med fargen drivved. ♥ Mye man kan bruke paller til. Utrolig vakker sjenk du har. ♥

God helg videre til deg og dine ! :)

Klem Anette

Anonym sa...

Kjempefint innlegg.
Har stor sans for gjenbruk og gjenbrukskurs hørtes bra ut.
Ha en fin søndag.
Klem

Daisys home sa...

Dette hørtest jo spennende ut.Har selv fått mere og mere sansen for gjenbruk og så er det jo så utrolig morro å pusse opp noe selv.
Skal titte på den fb siden .
Ha en fin kveld videre, klem sissel

Maren - Vår lille verden sa...

Hei=)
Første gangen eg sniker innom bloggen din og absolutt ikkje den siste;) Kjempe koselig blogg! Lagt meg til som følger:D

Anonym sa...

Hei.
Bra innlegg om gjenbruk.
Jeg er så "gammel" at jeg husker den tiden da alt skulle være nytt.
Tenker med skrekk og gru på hvor mange flotte ting som ble kastet på dynga eller på bålet.
Her var det gode tips .
Du har en flott og inspirerende blogg som jeg gjerne vil følge....
Klem fra Ingunn

Chic - Romantique sa...

Hei!

Du har vunnet en award hos meg, ta en titt på det siste innlegget mitt om du vil ta imot!

Takk for inspirasjon jeg henter hos deg :)

Link within

Related Posts with Thumbnails