.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

tirsdag 17. mai 2011

Mitt beste malingstips for å få shabby chic effekt på møbler!



Dette lille gamle bordet har jeg vist flere ganger, men fremgangsmåten jeg brukte da jeg malte det har jeg ikke beskrevet før :)


Skulle gjerne ha hatt før-bilder av det, men i iveren etter å få dekket den grusomme signalblå fargen det før hadde - fortest mulig, så ble det selvsagt glemt ;)



Om bordet opprinnelig hadde vært mørkebrunt, så hadde det vært kjempefint å bare malt det hvitt, for så å pusse kanter og sliteflater med et pussepapir for å få shabby-effekten.

Men siden bordet hadde så fæl farge så var det uaktuellt - siden den blå fargen da ville kommet til syne igjen.



 Løsningen ble å først male hele bordet mørkegrått.

Husk å vaske det grundig først!
Selv bruker jeg salmiakkvann, men om du er av den utålmodige typen så kan du tørke over med  rødsprit heller. Den fordamper umiddelbar- så malerkosten kan svinges med en gang etterpå ;)

Om bordet er for "pent" , så bruk  en stein til å lage sår og hakk i bordflaten før du vasker det - så det ser ut som om det er preget av lang tids bruk.


Så til trikset:
Gni et hvitt stearinlys over alle kantene/flatene der du vil det skal se slitt ut!



Mal deretter bordet 2-3 strøk med hvitt.

 Selv sverger jeg til den nye vannbaserte malingen. Den lukter ikke, tørker raskt og det beste av alt - hvitt holder seg hvitt, og gulner ikke slik som oljemalingen gjør!

På dette bordet har jeg brukt Blankett vannbasert maling fra Nordsjø for innendørs treverk (beregnet for møbler, lister mm.)

Mange hater vannbasert maling og synes den er vanskelig å jobbe med sammenlignet med oljemaling. Vannmalingen tørker nemlig utrolig fort,  så du har ikke like lang tid  å "jobbe" med den som oljemalingen.Men om legger malingen på med rull på et lite felt  av gangen, og så hurtig stryker over med en fordriver - så går jobben unna som en lek :) 


Best-i-test av vannbasert maling ifølge en test fra 2009, er imidlertid  Jotun Lady interiør - så den skal jeg bruke på neste prosjekt. :)Testen finner du om du klikker HER.

Glansgraden på malingen er en smaks sak. Selv bruker jeg lav glansgrad på ting jeg vil skal se litt gamle ut, for å få en litt "kalket" effekt.

Ordentlig kalkmaling, Pure&Original kalkmaling ,  fås bla tak i hos nettbutikken WakeupLiving. Har ikke prøvd den selv, men har hørt om flere som er superfornøyd med den :)



Når hvitmalingen er tørr - er bordet klart til å "shabbes" ;)
Bruk neglene til å forsiktig skrape og pirke vekk stearinen så den mørke grå fargen under vises. Den hvite malingen har nemlig ikke festet seg der hvor du  gnidde over med stearinlyset ;)

Jo mer du pirker, jo større flak av hvitmalingen vil ramle av. Akkurat som gamle møbler som er malt om og om igjen ;)

Om du vil ha ekstra slitasje-effekt, så kan du etter at du har "pirket" ferdig,  enkelte steder dempe det grå en anelse med å stryke tynt over med hvitmaling.

For litt ekstra særpreg har jeg festet et grått klistermerke på bordet, som matcher den grå fargen i "slitasjen".




Møbel-klistermerket har jeg kjøpt her på Mo hos blomsterbutikken på Domus, men du få også tak i slike hos interiør-nettbutikkene. 



Har du noen gode shabby- tips?

Ønsker dere alle en riktig fin 17.mai feiring!
På gjensyn :)

Klem fra Lise

25 kommentarer:

liven sa...

Heisann
Tusen takk for tips!
Bordet ditt ble kjempefint....og for noen koselige bilder :o)
Hva heter malingen du bruker ??
Jeg er ikke fornøyd med vannbasert tre og panel, synest den blir ru uansett hvordan man pusser!
Er også lei oljemaling som gulner men synest den får den fineste overflaten. Så er takknemlig for tips ang. maling......kanskje det er den jeg har hørt de kaller "vannbasert oljemaling!......og som de i malebutikken påsto jeg ville elske :o)

Ha en strålende dag Lise

Hulda sa...

Dette ble veldig fint. Et flott bord, merket etter tidens tann, med denne teknikken. Jeg har også gjort det på denne måten, men har kun malt mørkt der jeg mente å skrape fram malingen. ;) Litt lat.. ;)

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

Bordet ble nydelig!!

Takk for at du deler tips,det skal jeg ta med meg videre:)

Ha en fin 17 mai!!

Klem Linda:)

Synnøve sa...

Hei!!
Tusen takk for alle gode idder, fra forrige innleget ditt!!

Bordet ditt er kjempefint.
Jeg liker ikke de nye vannbaserte malingen,men det er en smaksak!
Ønsker deg en fortsatt fin 17mai!
Klem

Monica sa...

Gratulerer med dagen! Hipphipphurra! :) Håper du har en fin dag, med feiring av mammaen din :) Klemklem

hill`s interiørblogg sa...

Hei Lise.
Kjempefint bord og gode tips å ta med seg... Hvilken maling bruker du?
Har fått tips på at gulvmaling skulle være så bra, men er ikke fornøyd med det, for jeg syns det renner sånn og dessuten en veldig dyr maling. Så det hadde vært fint å fått hørt hvilken Vannbaserte malingen du bruker.
Klem fra Hill-Iren

Solstrålå sa...

Dette var jammen et godt tips.Har nemlig et skap jeg skal til å male,,,,,,engang,,,, ;o)
Men i dag feirer vi 17.mai!
Gratulerer med dagen.Håper du har hatt en fin dag!
Goe klem fra Sol

Anonym sa...

Gratulere med dagen!
Så fint beskrevet dette innlegget var, suger til meg inspirasjon ;)
Flink du er så greier å holde deg unna søtsaker da- SKULLE ha gjort det eg og!! Ekstra kjekt er det når det gir resultater!! Kanskje eg skal prøve :)

Håper dagen din har vært like super som min!

Klem Anita

Unknown sa...

Jeg skulle også gjerne fått vite hvilken vannbasert maling du har brukt:o)

Kaoskontroll sa...

Takk for det! Ja, det er enklere å se hva som er gjort om man setter det i et litt lengre perspektiv enn dag for dag. :)

Har forsøkt stearinlys- trikset jeg også en gang, men jeg pusset over etterpå, og det gav ikke ønsket effekt. Så neste gang forsøker jeg ditt negle- tips! :)

Her regnet deler av 17 mai bort, men vi har da kost oss mye også. Håper dere har hatt en flott dag! Klem

Min stil sa...

Heisan du og takk for supert tips.
Håper du har hatt en fin 17. mai-feiring.
:) Susanne

Franske drømmer sa...

tusen takk for supert tips, verdens beste Lisemor! skal prøves før eller siden ;)

her har vi hatt strååålende sol, og det har regnet trollkjerringer i både larvik og tønsberg ;)hihi ;-)

Håper det har vært en fin dag, til tross for regn og uvær ;)

klemmer i fleng

Unknown sa...

Takk for supert tips, Lise! Bordet ble kjempefint, jeg har pleid å bruke en våt skuresvamp når malingen er tørr for å få slitt effekt (forutsetter at du bruker vannbasert) men neste gang skal jeg jammen meg prøve stearin;)

Herlig sollys på bildene;)
Ha en flott dag!
klem

Sommerhuset i bakken sa...

For et vakkert bord! Tusen takk for tipset!

Ha en fin kveld!

Balke gård sa...

God morgen, og takk for smart malingstps!! Kjempesjarmerende og fint ble det!! Ønsker deg en ekstraordinær god dag.-) KLem, Marianne

Villa Minde sa...

Hjertelig takk for supre råd, det var virkelig midt i blinken for meg! Utrolig glad for at du fant frem til min blogg slik at jeg fant din ;0) Har kost meg med å titte litt rundt hos deg og jeg gleder meg til å følge Fossestua fremover! Ha en strålende dag! Klem fra meg

Hege sa...

Et utrolig flott tips! Takk!!! Nå fikk jeg lyst til å male møbler:) Men det er nok huset som står for tur nå...PUH! Setter stor pris på gode råd!!!

God torsdag!

Mailinn`s interiørblogg sa...

takk for at du deler `trikset`! skal teste ut dette neste gang jeg skal pusse opp et møbel i shabby chic stil;=) ha en fin kveld lise;)

Anonym sa...

Hei Lise!
Nydelig bord!
Takk for du deler!
Jeg har bare prøvd den vannbaserte malingen en gang (og da gikk det ikke så bra), men forhåpentligvis går det bedre med litt trening.
Må bare male litt fortere.
Så mye flott dere viste på inspirasjonskvelden!
Ha en fortsatt fin torsdagskveld.
Klem fra Mio

Unknown sa...

Hei og hopp, Lise! Du vant i gavedrysset mitt;))

GRATTIS! :D

Unknown sa...

Ble kjempefint. Takk for tips

salige lavendel sa...

Gøy med malingsteknikker!! Dette så ganske ekte slitt ut synes jeg =) Jeg har lest litt om voksing (med farge) av møbler og synes det også ser så spennede ut. Har du noe erfaring med det også kanskje??

Unknown sa...

Herlig innlegg, dette skal jeg prøve! :D

Nina sa...

hvis man har hvite og solv/hvite mobler, er det noe man kan gjoe i etterid for og slite det litt ned? de er furu underst og noe er blatt sa vil helst ikke pusse ned til det jeg har provd og male vekk....

Bloggen min er :http://ninasmessyplace.blogspot.no/

Anonym sa...

Takk for et flott tips på å male møbel for å få det til å se slitt og gammelt ut :-) dette skal jeg prøve ut på sjenken min :-)

Link within

Related Posts with Thumbnails