.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

lørdag 6. april 2013

Dilemma!


Dette nydelige gamle skrivebordet er snart på vei fra Trøndelag til Fossestua :).

Bildet er lånt fra Huset i hagen.

Er svak for slike gamle møbler fra midten av 1800-tallet (Biedermeier, 1840-1860-tallet) og spesielt fasongen på bordbena synes jeg er ekstra flott. 
Både spisestua og konsollbordet vårt, er også fra denne stilperioden.


Elsker du også slike gamle møbler,  synes du sikkert at det jeg skal fortelle nå er helligbrøde.....jeg tenkte nemlig i utgangspunktet å gjøre om skrivebordet til sofabord.

Er glad i det fine gamle sofabordet vi har, men har lenge hatt lyst på et i Biedermeierstil.

Men.....jeg blir kunn å gjøre om skrivebordet til sofabord, HVIS det er mulig å løfte av hylletoppen uten å ødelegge hverken hylla eller bordplata.



Går det, så må selvsagt bordbena kappes noeTror høyden blir perfekt hvis vi kapper rett under den nederste "sirkelen".

 Da vil ikke "snittet" blir like tydelig heller, om vi en gang ønsker å sette skrivebordet sammen til opprinnelig stand igjen. Bitene fra bordbena skal for evig oppbevares i en av skrivebordsskuffene da, så vi ikke mister de i fall vi ønsker å lime de på igjen ;).

Hvis det ikke er mulig å ta av toppen uten at noe blir ødelagt, skal vi beholde det som det er. 


Men....da må i såfall den fine sjenken min i stua selges (pga plassproblemer) ....og det er her dilemmaet kommer inn. 

Har for det første, få steder å gjøre av alt innholdet som nå befinner seg inni den :/. For det andre så liker jeg sjenken min....brukte mange mange timer på å pusse den opp.

  

Hadde ikke et oversiktsbildet tilgjengelig, men du ser sjenken såvidt til høyre i bildet her. På høyre side av sjenken, står spisestuebordet.

Så...det jeg lurer  på...... er om det rett å slett blir for mye "bord og bordbein" i stua siden den eneste "ledige" plassen (om sjenken flyttes ut) blir mellom sofagruppa og spisestua

Hva synes du? 


Hadde sett for meg denne tøffe klokka fra Fru Rosa (som hun desverre er fri for...krysser fingrene for at hun får tak i flere) hengende over skrivebordet. Tror det kunne blitt kjempetøft! 

Men...så var det alle de "bordbeina" da.....what to do?

Må vel nesten bare vente til skrivebordet kommer på mandagskvelden, og så prøve oss frem :D.

Tenker husbonden gleder seg MASSE til å hjelpe til med å flytte møblene ørten ganger frem å tilbake *fniser*.

Hehe, "seriøse" problemer, eller hva? ;)

Ønsker alle en fin helg!
Klem fra Lise


8 kommentarer:

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Du og du det blir et vanskelig valg. Du finner nok ut av det når den kommer i hus. Det var et nydelig møbel. Dersom du kommer frem til at du vil bruke det som bord, blir hyllen kjempefin på veggen. Du kan kanskje sette den oppå en annen hylle som er litt lenger/eller like lang. Jeg vil ikke gjøre meg til dommer hva som er rett og galt. Det viktigste er at du gjør det du vil trives med. Den skjønne sjenken må du ikke kvitte deg med:) Passer godt inn.
Lykke til med valgets kval:)

Klem fra Hjørdis

P.S. Jeg sliter også med mye søppelmail/masse uforståelige ord og tall om hverandre.

Nina Iren sa...

Tror du finner ut av det når du har fått det i hus!!

Mona sa...

Vi har alltid et stort problem vi stæsje damer ;-)Du finner sikkert en ekstra plass til det et sted i huset hvis du ikke får brukt det som bord!!! Flott er det uansett :-) Elsker gamle møbler <3

Ønsker deg lykke til og en riktig fin helg til deg Lise :-D

Klem Mona

Sivs hus sa...

Hei, WOW nydelig funn! Fin lørdag! klem Siv

Hos Jorunn sa...

Det var et nydelig skrivebord! Jeg ser at det kan bli lekkert som et sofabord også hvis det er mulig å løsne hylla. Som Hjørdis sier går det fint å bruke hylla på veggen etc.

Det ermye lettere å hva du vil gjøre når skrivebordet kommer, det hadde vært trist om det ikke var plass til den flotte sjenken.

Lykke til med skrivebordet, det blir flott uansett hva du bruker det til. Tøff veggklokke også!

Ha en fortsatt fin helg, Lise!
Klem fra Jorunn

Huset i Edels hage sa...

Hei hei! oioi, dette var dilemmaet sitt, ja... Tror nok du ser det bedre når du får den i hus, men skjønner hva du mener med alle de beina. Sjenken er jo bare nydelig, så den må du finne en plass til - eller rett og slett selge den til meg :P hihiii.. Regner med mannen gnir seg i hendene og gleder seg til "utprøving" ja, hehehe.. Gleder meg til å se hva du finner ut!! Ha en finfin lørdag. Klem fra Edel

hill`s interiørblogg sa...

ÅÅåååå ja skjønner godt dillema ditt. Uff det var vanskelig, men tror nok at du ser det lett når bordet kommer inn i huset. Nydelig var det i allefall om du bruker det til stuebord eller skrivebord.
Ha en super helg.
Klem fra Hill-Iren

liven sa...

Hei
Et nydelig skrivebord dette...og du får vel se litt på det før du bestemmer deg :)
Skjenken er også så fin, håper du finner en plass til den der den kan passe inn!
Ønsker deg en fin søndag :)

Link within

Related Posts with Thumbnails