.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

fredag 12. november 2010

Flytende "julebakst", knis:)


Jeg er overhodet ikke flink til å bake til jul....ehh....ikke resten av året heller for den saks skyld,hihi, så her i huset lager vi noe heeeelt annet!

Men det lukter jul av det...uten tvil!!!


Her lager vi nemlig kanel-likør hvert år,og jeg skal love at julestemningen er til stedet når essensen står og putrer på ovnen i 2-3 timer og duften av kanel brer seg i hele Fossestua!

Og mens essensen godgjøres i gryta, spiser selvfølgelig vertskapet risengrynsgrøt :)



Oppskrift  som følger:

1 liter vann
3 poser kanelstenger
4,5 dl sukker

Kok kanelstengene i 1 liter vann med lokket på, i ca 2,5 time.
Etter endt koketid fjernes kanelstengene, og sukkeret røres inn.

Sil essensen igjennom et kaffefilter for å fjerne bøsset fra kanelstengene, og la den avkjøles.

Essensen blandes så med like deler 6o% vodka ;)

Obs. Likøren blir bedre og bedre jo lenger den får stå og godgjøre seg, og ideelt sett burde den faktisk ha fått stått helt til neste jul.



Det er heller sjeldent at vi nyter alkohol, så mesteparten blir faktisk gitt bort :)

Enten som julegaver eller ved andre annledninger.

Ps. Vi er ikke avholds altså :)


Likøren heller jeg over på glassflasker med gammeldagse patentkorker, som på forhånd har fått egenproduserte etiketter på seg....selvfølgelig laget av undertegnede :)

Flaskene, og hvordan du lager deg egne etiketter / merkelapper og til/fra lapper skal jeg vise dere i neste innlegg!

Nå skal Senkveld med Thomas og Harald nytes, og kanskje en pitteliten smaksprøve :)
God helg til dere alle!

Klem fra Lise :)

30 kommentarer:

Jannickes Hjemmekos sa...

Mmmmmmmmmmmmmm, den likøren tror jeg at jeg skal prøve ut. Her drikker vi vin hver helg og koser oss med det, men vi er sikkert i et annet årskull enn dere. God helg. Klem

Nostalgia sa...

Der kom den ja :-) Dette så deilig ut :-)Jeg er fryktelig glad i kanel, kanskje jeg burde prøve selv om jeg egentlig ikke liker alkohol.

Ønsker dg en deilig helg :-)
klem, Nostalgia

KAYSO sa...

gleder meg til å se mer av de egenproduserte godjullappene. Jeg lager karameller og sjokolade til familie og venner til jul og skulle gjerne ha pyntet dem opp med slike fine kort :)

Anonym sa...

Oi dette må prøves!! Tippar det luktar jul når dette står og putrar ja:) So kos å lage slikt♥
Trur jammen dette skal bli nokre julegåver i år eg:) Takk for supert tips! Gledar meg til å sjå korleis du lagar etikettane!!

Ha ei fin helg♥

KLEM

Mimmi sa...

Heisann:)
Er litt sent på natten, men jeg måtte gi deg en beskjed - så du hadde tatt lodd på give awayen min - og det er kjempekoselig - men du glemte å skrive hva du ønsker deg hvis du vinner! Det er nemlig sånn at alle som tar lodd må velge ut en ting fra premien som de ønsker seg - og siden det blir pakket i 3 forskjellige pakker - så får den som blir trukket ut først - den gaven som inneholder den ønskede tingen..osv..
Du behøver ikke å gjøre det - men da får neste vinner velge - og du går kanskje glipp av det du helst vil ha hvis du blir trukket ut først:)

Har vært følger av bloggen din en stund - og liker den godt (du ligger også i bloggrolleren min for da kan jeg se når du har nytt innlegg):)

Kan faktisk "kjenne" kanellukten nå - den hører liksom med til jul - i en eller annen form:)

Ha en god helg!
Klem Grobu-Mimmi:)))

Tino sa...

Synes nesten jeg kan kjenne kanelduften helt hit, deilig! Så koselig kort du har laget til også, tilsammen ble det et nydelig stilleben.

Ønsker deg en fin helg videre!
Klem T

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Det hørtes godt ut. Takk for oppskriften!
Jeg har tidligere lagt ut et innlegg om plommelikør. Den står enda og godgjør seg i Norgesglassene. Utfordringen min består i å finne passende små flasker å helle dem over på.
Fantastisk flotte bilder du viser. Jeg sank helt inn i dem.
Ha en flott helg!
Klem fra Hjørdis

Rosehagen sa...

Hei.
Dette hørtes godt ut. Kanel er jo så godt. Tror nok det må prøves en gang før jul.
Gleder meg allerede på å kjenne lukten av kanel bre seg over hele huset;D
Tusen takk skal du ha.
Ønsker deg en strålende helg.
Klem fra Ann-M.

Sommerhuset i bakken sa...

Åhhh, kanel som lukter så godt! Fantastiske bilder du viser. Kan tenke meg de som får gaver av deg blir overlykkelig. Det er jo så hyggelig med hjemmelagede gaver. Heldige er de som åpner dine presanger ;-)

Tusen takk for tipset - og alle de andre tipsene du har kommet med ;-)

Ha en flott kveld og en strålende fin helg!

Bekka sa...

Så spennende! Kanel både lukter og smaker nydelig, og så er det jo en skikkelig julete lukt i tillegg. Koselig gave å få en sånn likør :)
Ha en fin helg!
Klem fra Bekka

tante fiolett sa...

Åååå det hørtes godt ut!! Det tror jeg må prøves;) Duften av kanel er jo skikkelig Jul!!! Takk for oppskrift:) Goood helg ♥
Klemmer fra Jeanette

Solstrålå sa...

Ser godt ut både for øyet og ganen!!
Ha en fin helg!!
Klem fra Sol

Home By Virginia sa...

Mmmmmmm... ♥ Det hørtes godt ut ♥

Takk for oppskrift... ☺

*Ha en fortsatt fin helg*

Klemmer fra MV ♥

(eddas) sa...

Nam nam denne hørtes go ut og så enkelt...den der tror jeg at jeg skal prøve meg på til jul ja:)
Spent på de etikettene du lager:)
Ha en koselig kveld
eddaKlemmer

Alfa sa...

Takk for gode tips inne hos meg:). Din peishylle var nydelig.
Fikk veldig lyst å lage kanel likør jeg nå, men her i huset liker vi ikke så godt likør. Kansje jeg skal lage å gi bort i julegave!?hmm..
Tusen takk for oppskrift:)

Ha en riktig god lørdagskveld.

Klem Alfa

Frøken Jægers Hus sa...

Oi! Så flink du er!!!!!!! så gøy å se:) Urnen har jeg faktisk kjøpt på blomsterbutikken på lagunen. Den inne ved siden av obs. Det var i sommer og de kostet 100 kr stykket. :)
God helg til deg og dine!
Klem fra meg!

Synnøve sa...

Mm,det høres helt nydelig ut.
Det er nesten så jeg kjenner kanel lukta:)

Klem

(eddas) sa...

Hei igjen:)
Nå har jeg testet linken...kjempekoselig rett og slett:)
Ha en fortsatt koselig aften...i morgen står jeg på stand i Birkelunden:)
eddaKlemmer

Bettum Villa sa...

Heisann! Tusen takk for hyggelig hilsen inne hos meg.. *varmer i hjerterota*
Det blir endel juleinnlegg forover kan jeg tenke meg, men jeg kan dessverre ikke hekle (men kanskje jeg kan lære meg det en gang ;P).
Synes du hadde mange fine hekla ting!

Og dagens innlegg var virkelig stemningsgivende. Kjenner lukta når jeg leser.
hehe.

Klem Madelén

Bettum Villa sa...

OPS!!! Jeg klarte vist å forveksle to kommentarer på bloggen min når jeg skulle svare tilbake *så flaut*.
Det var jo ikke du som heklet ting (det var ei annen.. sorry).
Håper du ikke ble for forvirret .. hehe.

Klem igjen fra surre Madelén

Ungersvenden sa...

Ihh, jeg elsker julebag. Og sne! Jeg håber vi får ligeså meget sne i år her i Danmark som vi fik sidste vinter.
Puha, jeg har haft travlt det sidste stykke tid, så jeg har ikke fået besøgt din blog. Men nu har jeg lidt tid igen, så jeg har da også fået lavet litt på bloggen min.

God weekend!

- Ungersvenden

Husfruen of Hilltop House sa...

Kanel-likør - det hadde jeg aldri hørt om før, men det hørtes jo utrolig deilig ut da. Kan det passe med et lite glass ved siden av kaffe og eplekake, kanskje?

Tove `blogg verden sa...

Jaaaaa : D HER var det jeg fikk inspirasjon til tennbrikke boksen : D !!Skal linke til deg i neste innlegg!! Nydelige bilder i dag også !!
Kos deg masse
klem Tove

Siljes Hobbyrom sa...

Oioi, dette hørtes utrolig koselig ut å både lage og nyte ;))

Herlige bilder var det også ;)
Får alltid godstemning her inne!!

Så stilig med den linken din! Og kjempegøy at du ville ha med noe jeg har laget ;))

Må ha en god søndag!!
Stor klem

Anonym sa...

Kanel likør har jeg aldri hørt om, men denne må nok prøves ut. Er så glad i kanel og bruker det mye, men har aldri prøvd det flytende.
Takk for tipset!
Ønsker deg en fin ny uke.
Klem fra Mio

Anonym sa...

Du har vunnet giveawayen min :)

Berre send meg adr di på mail: anitabrusegard@hotmail.com
So skal eg sende den so fort eg får tid:)

Klem

Daisys home sa...

Wow..denne ble jeg skikkelig fristet til å prøve ut!Og jeg som bare elsker duften av Kanel,har allerede begynt å drysse litt over i kaffen ,da dette er en juletradisjon jeg har tatt med ifra hjemmet mitt.
Så tror nok at denne vil bli prøvd ut til jul iår!
Ønsker deg ei ny fin uke,klem sissel

Merethe sa...

Kanel likør hørtes da veldig godt ut. Hm kanskje jeg skulle prøve det. :) Fine bilder du har tatt. :)

by camilla jin sa...

Kanellikør høres utrolig fristende ut! Send gjerne en flaske oppover hit ;)

Gøy at du vil være med på give away! Lykke til! :)

klem, camilla jin

Anonym sa...

Hei!

Kjempeflott blogg med mange gode tips:)
- ble nødt til å prøve ut denne og fikk bekreftet manglende ferdighet over gryta, så jeg er nødt til å spørre; hvordan unngår jeg at vannmengden minker 5 dl??? Jeg hadde lav varme (akkurat nok til at det kokte) og lurer på om det kun skal "små putre"? :)

Link within

Related Posts with Thumbnails