.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

mandag 14. juni 2010

Plantekroken min.


Her bak garasjeveggen har jeg min lille plantekrok.

Her pusler jeg med potting av blomster og koser meg masse. Pynter litt på plantebordet, og forandrer stadig i hyllene på veggen.

"Interiørgleden" flyttes utendørs om sommeren for mitt vedkommende. Her i nord er sommeren så kort, så det gjelder å nyte den mest mulig, mens den er her :)

"Plantebordet" kjøpte jeg på Skeidar i fjor. Det er nok ment til bruk innendørs, men det står jo delvis under tak..så pytt pytt. Har festet gummiknotter under bena på det, så det ikke trekker fukt.

Toppen er av sink, og i skuffene oppbevarer jeg hagehansker, rosesaks, plantelapper o.l.


Ps. Noen som vet hva denne blomsten heter?

Syntes den var kjempesøt, så jeg kjøpte mange av den. Men jeg glemte jo å spørre om navnet, typisk meg:)

Enda ser det litt stusselig ut bak garasjen.

Alpeklematisene som ble kjempestore i fjor sommer, har bare kommet med noen få skudd. Tror helt sikkert at den ene planten har bukket under for den harde vinteren som var.

Den gamle hyllen var noen på tur til å kaste!!! Så den fikk raskt et nytt hjem hos meg :) Malingen har krakelert, og den er helt perfekt slitt! Lykke :))


Telyslampene av terrakotta, fikk jeg i sydengave av mamma for mange år siden. Tror hun kjøpte de i Hellas.

Men, det blir nok ikke tent i dem før til høsten, når mørket kommer.

For de som er ukjent med nord-norge, kan jeg opplyse om at sola er oppe HELE døgnet i sommermånedene. Jepp, det blir ikke mørkt. Men så har vi det til gjengjeld HELT mørkt fra nov-januar,og de andre vintermånedene har vi lys bare noen få timer i døgnet.

Her er det enten eller :))) Folk sørfra på besøk her, får som regel store problemer med å få sove pga lyset.

Og stakkars de som har barn...hi hi....ungene vil jo ikke legge seg før det blir mørkt.


10 kommentarer:

Hilde Heimdal sa...

hei har fått den vett har bare ikek fått svart enda mange mailer gå gjennom hehe :))))

Fossestua sa...

Hi hi, da blir det innlegg om Brød-stickersen da :)))Takk Hilde, da kommer den når den kommer:)

Fortsatt en løvetann? sa...

Hei Lise :)
For meg ser du ut som en variant av en surfina (petunia), men det fins utallige varianter, og hvilken det kan være vet jeg ikke.
Klem :)

Fossestua sa...

Hei Maria.
Ja det tror jeg også, for den er klissete å renske :)))

Fortsatt en løvetann? sa...

Da er det garantert det :)
Kjempefin var den i hvertfall :)
Koselig å se at det begynner å bli sommer der oppe, da vet jeg at det nærmer seg at vi kommer på besøk igjen :) Gleder meg veldig til det!

Tonerose sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tonerose sa...

Så fantastisk flott blogg du har! Huset ditt er en DRØM!! hjertelig takk for tittet! kommer garantert tilbake hit ja, her var det fullt av herlig inspirasjon!!

Kjempeimponert over alt dere har fått til i huset deres, helt nydelig!! øj, spennende å kjøpe på tvangsalg da, huset ser ut som en stor drøm!! men, jeg tror virkelig på at det har vært MASSE jobb og sikkert litt fortvilelse på veien dit dere er i dag.. Men det har iallefall blitt kjempeflott!! :o)

hm, jepp - det ser ut som om blomstene dine ser ut som en fylt variant av petunia/surfina. Selv har jeg veeeldig sans for disse selv også - har i år en del lyserosa/lilla varianter. De er så skjønne!! om man kniper av de visne blomstene blomstrer den rikere, men det vet du sikkert allerede - så flott som dine blomsterer!

Du lurte på litt angående hvordan enkelt kunne ordne bilder etc på bloggen - nå sjekket jeg ikke kommentarene på det innlegget - men jeg vil tipse deg om windows live writer om ikke du allerede er blitt tipset om det. Du laster ned gratis programvaren fra nettet, og så lager du innleggene lokalt på datamaskinen og bare publiserer ferdige innlegg når du er klar. Det er SÅ mye enklere å flytte bilder rundt, velge størrelse på bildene, ha flere bilder i bredden etc etc. Jeg synes iallefall det er helt genialt! :o)

Ønsker deg en fortsatt herlig uke!!

My home is my Castle sa...

For en herlig plass bak garasjen du har :))
Du har en flott blogg som jeg garantert kommer tilbake til :))

Klem,Kari

Katharina sa...

Hei! Dette var en koselig blogg...selv har jeg ikke kommet meg inn i nytt hus enda, men det blir ikke leng nå håper jeg:)
Tror vi har litt samme interesse, men det har blitt lite hage på meg i år...tomta er ikke planert ferdig enda.Men som deg, koser jeg meg ute på sommeren.

Kommer helt sikkert innom deg igjen, og har lagt meg til som følger på bloggen din.
Klem fra Katharina

Fossestua sa...

Tusen takk for så mange koselige kommentarer ! Jeg sitter bare her og gliser stolt :)

Link within

Related Posts with Thumbnails